Hjælp dine kunder med at sælge deres virksomhed – og behold dem som kunder – del 2

SMV-nyhedDen aktive revisor har mulighed for at beholde sin kunde efter et ejerskifte. Få hjælp til udviklingen af din revisionsvirksomhed som M&A-rådgiver.

SMV

Denne artikel er skrevet af Johnnie Bloch Jensen, adm. direktør, match-online.dk og er anden del af artiklen 'Hjælp dine kunder med at sælgere deres virksomhed - og behold dem som kunder'. Læs den første del af artiklen her

Hos match-online.dk har vi arbejdet med videreudvikling af en tidligere udviklet procesoversigt. Vi har inddelt ejerskifteprocessen i fire hovedfaser:
1) Overvejelse/afklaring hos kunde
2) Forberedelse af ejerskiftet
3) Ejerskiftesalgsprocessen
4) Closing/integration.

Alle faserne er underopdelt i yderligere faser og områder, som skaber et godt overblik.

Johnnie Bloch Jensen er adm. direktør i match-online.dk. Match-online.dk organiserer mere end 150 partnere indenfor ejerskifteområdet og er Danmarks største handelsplads for professionelle ejerskifterådgivere. match-online.dk formidler virksomheder og skaffer synlighed overfor mere end 3.000 potentielle købere.
Revisionsvirksomheden, som ønsker, at udvikle forretningen med M&A-processerne, kan derfor spare en masse tid og lade sig inspirere af ejerskifteprocesoversigten. Alle opgaverne i processen kan løses af revisoren som rådgiver, dog er der enkelte processer, som jeg finder særligt egner sig til den aktive revisor:

1) Den indledende dialog med ejeren(e) om udvikling eller afviklingsscenarier,
2) Vurdering af aktiver, herunder værdiansættelse af virksomheden,
3) Organisering af evt. virksomhedshandel,
4) Skatteoptimering for ejeren(e) og
5) Afklaringsprocessen om tiden efter et evt. salg.

Særligt revisoren kan tage den indledende dialog og afklaringsprocessen med deres kunder, der skal sælge deres virksomhed, da revisoren ofte har et indgående kendskab til virksomheden og ejerne bag, hvor også deres personlige forhold kan inddrages i forhold til en anden ekstern rådgiver.

De øvrige opgaver er nærmest skræddersyet til revisoren, men det er vigtigt at revisoren husker at kigge op fra regnearkene og tænke hele ejerskifteprocessen og dialogen med ind i den løbende rådgivning.

Kom i gang – allerede i dag – i morgen er du væk!
Efterhånden som markedet omkring erklæringsopgaverne ændrer sig, vil også revisorens arbejdsopgaver og –områder ændre sig. Flere og flere it-relaterede tjenester sigter på, at fjerne rådgivere (revisoren i dette tilfælde) fra omkostningsligningen.

Jeg har oplevet, at prissammenligningstjenester eksempelvis allerede har kostet flere revisorer kunder, og at de aktive og it-orienterede revisorer har hentet ualmindeligt mange nye kunder via disse services.

Andre tjenester som udvikler sig med hastige skridt, er ”internet-revisoren”. En tjeneste som garanterer en fast lav(!) pris på de traditionelt revisororienterede opgaver såsom bogføring, indberetninger og regnskabsopstilling. It er kommet for at blive, og den revisionsvirksomhed som ikke formår at tilpasse sig tiderne og ændringerne, vil forsvinde eller blive ”opkøbt” som er en af de få exit-muligheder for revisionsvirksomheder.

Salg af SMV-virksomheder har tidligere fungeret i større grad via virksomhedsmæglere, men der er nu få tilbageværende virksomhedsmæglere, med en mindre og mindre andel af virksomhedshandlerne overordnet set.

Derfor vil det være naturligt, at revisoren i højere grad integrerer virksomhedsmæglerrollen i sin produktpalette. Der er ”plads” på markedet, og det vil kunne supplere de klassiske revisor ydelser, efterhånden som erklæringsopgaverne ebber ud.

For de små og mindre revisionsvirksomheder, er selve formidlingsfasen (salg af virksomheder) området, hvor revisoren som rådgiver har udfordringer. Netop derfor kan alle revisionsvirksomhederne have glæde af såvel intern emneudveksling (intranetlignende funktion) samt en egentlig internet emnevisning (kontaktformidling til potentielle købere). Revisoren kan opkræve honorar for at støtte virksomhederne i forhold til screening af potentielle købere. Derved kan ejerne af en virksomhed, der skal sælges, fokusere på sit arbejde med at drive virksomheden.

Der er få internettjenesterne inden for formidling af salg af virksomheder, og de har alle et lidt forskelligt fokus. Enkelte er annoncebaserede, hvilket betyder at prisen for formidlingen udgøres af prisen for annoncen og enkelte er transaktionsbaserede, hvilket er lidt mere mægleragtigt i sin struktur. Den sidste forretningsmodel gør, at prisen for formidlingen ikke kendes på forhånd, hvilket kan overraske eventuelle købere og sælgere. Enkelte er baseret på rådgiverenes emner (i stil med Boligsiden.dk som viser ejendomsmæglernes salgsannoncer samlet et sted), og igen har enkelte direkte en rådgiverfjendtligt fokus, selvfølgelig for at kunne argumentere for sine egne (u)disruptiveprodukter.

Der er inden for de seneste år ikke sket den store udvikling, ud over en løbende tilpasning af de enkelte portalers services og funktioner, men i det store og hele er der en begrænset udvikling.

Grib muligheden for at udvikle din forretningen og gør ejerskifterådgivning til en integreret del af din forretning. Der er 20.000+ virksomheder, der skal ejerskiftes. Er du klar?

Som medlem af FSR – danske revisorer kan du blive gratis ”bronzemedlem” af match-online.dk og få 10 procent rabat på alle ydelser i match-online.dk og gratis ejerskiftemateriale. Læs mere her.

Hjælp dine kunder med at sælge deres virksomhed – og behold dem som kunder – første del
af artiklen udkom den 7. august 2017. Læs den her.

Kontakt

  • Sara Sayk

    Chefkonsulent - registreret revisor, cand.merc.aud.

    3369 1029
    4193 3129

Bliv medlem af match-online.dk

match-online.dk er en digital platform for køb og salg af virksomheder. De kan også hjælpe dig med at få implementeret en strategi i din revisionsvirksomheder der understøtter din rådgivning om ejerskifte og hjælper dig med at udvide ejerskifte som et forretningsområde.

Du kan som medlem af FSR – danske revisorer opnå en lang række af rabatter og medlemsfordele på match-online.dk

Læs mere om medlemsfordele og priser her

Giv ejerlederen overblik i ejerskiftet og skab mere værdi for dine kunder – og dig selv som rådgiver

Revisor er ejerledernes foretrukne rådgiver i ejerskifteprocessen. Den position er unik og skal bruges til rådgive dine kunder til et succesfuldt ejerskifte.

Læs artiklen "Giv ejerlederen overblik i ejerskiftet..."

Er du klar til at rådgive om ejerskifte?

 

Følg med på www.ejerskifteklar.dk når FSR - danske revisorer sætter spot på emnet ejerskifte.