Hvornår ønsker dine kunder at ejerskifte – yder du den rette rådgivning?

Faglig nyhedI løbet af de næste 5 år forventer knap halvdelen af alle danske ejerledere at gennemføre et ejerskifte. Hvordan disse ejerskifter vil forløbe, spiller du som rådgiver en stor rolle i. De fleste ejerledere har gjort sig tanker om, hvad der skal ske med deres virksomheder, når de ikke selv skal lede dem, men mange mangler en plan.

SMV

Hvornår ønsker dine kunder at trække sig ud af virksomhederne og overdrage ledelse og ejerskab til nye kræfter? 43 % af adspurgte danske ejerledere forventer at påbegynde et ejerskifte inden for 5 år, viser en stor undersøgelse fra Center for Ejerledede Virksomheder på CBS. Og ikke alle rådgivere er bekendt med deres kunders tanker omkring ejerskifte – selvom rådgiveren ofte er den, som bedst kan hjælpe ejerlederen på rette vej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Klik på figuren for at se den i en større udgave)

Det er essentielt, at du som rådgiver har fingeren på pulsen og kender tidsplanen for dine kunders forventede exit, så du kan yde rettidig rådgivning og bidrage med at lægge en plan for et succesfuldt ejerskifte. Det viser sig nemlig, at ejerlederne ofte kommer meget sent i gang med planlægningen.

Rent faktisk har kun halvdelen af ejerledere, som vil ejerskifte inden for 2 år, en plan. Resten er i gang med at lægge en plan, eller har slet ingen plan. Er dine kunder blandt de ejerledere, som vil ejerskifte inden for 2 eller 5 år, men som endnu ikke har en plan? Så har de måske brug for din hjælp.

(Klik på figuren for at se den i en større udgave)

Hvor langt er din kunde fra et ejerskifte – og er der en exit-strategi? Er din kunde ved at lægge en plan, eller er det slet ikke taget stilling til det endnu? Med din vejledning, kan ejerlederen nå derhen, hvor han eller hun vil, inden for den nødvendige tidsramme.

Samtidig kan en dialog om exit-strategien sandsynligvis bringe planerne til et nyt stadie. For hver tredje ejerleder med en plan eller plan under udvikling, erkender at den endnu kun er på tankeplan. Det vil sige, at tankerne hverken er delt med andre eller nedskrevet. Målet for dig som rådgiver såvel som for ejerlederen, må være at få nedskrevet strategien for overdragelsen af ledelsen og ejerskabet i god tid – eller som minimum sikre, at den ikke kun eksisterer i hovedet på ejerlederen. En mere formaliseret exit-strategi er vigtig, både for at sikre kommunikation til relevante personer, for at tilrettelægge planlægningen af ejerskiftet, og for at kunne håndtere uventede hændelser.

Det er ingen tvivl om, at langsigtsplanlægning er vigtig for virksomhedens overlevelse og succes. Men undersøgelsen viser også, at tusindvis af danske ejerledere føler, at exit- og overdragelsesudfordringerne er stærkt presserende, men har samtidigt ikke lagt en fast plan for ejerskiftet. Så højst sandsynlig vil hjælp dertil være kærkomment fra dine kunder.

Husk derfor at stille din kunde de vigtige spørgsmål, om hvor han eller hun er på vej hen med virksomheden og i hvilket tidsperspektiv, så I sammen kan sikre den bedst mulige fremtid for virksomheden og for ejerlederen.

Kontakt

  • Sara Sayk

    Chefkonsulent - registreret revisor, cand.merc.aud.

    3369 1029
    4193 3129

Denne artikel er skrevet af
Center for Ejerledede Virksomheder (CEV), et forskningscenter under CBS.
CEV forsker i ejerskifter indenfor ejerledede virksomheder og udgiver rapporter og artikler om emnet.

Er du klar til at rådgive om ejerskifte?

 

Følg med på www.ejerskifteklar.dk når FSR - danske revisorer sætter spot på emnet ejerskifte.

Afstemning

Hvad er den største barriere for et godt ejerskifte?