CSR-hattrick til A.P. Møller – Mærsk

PressemeddelelseA.P. Møller - Mærsk vinder for tredje år i træk prisen for bedste CSR-rapport. Rapporten er i en klasse for sig, lyder begrundelsen. Samtidig modtager Novozymes en særlig jubilæumspris, der markerer, at virksomheden er med til at drive udviklingen inden for rapportering om samfundsansvar.

CSRFSR - danske revisorer

H.K.H. Kronprinsessen og Nils Smedegaard Andersen, Group CEO, A.P. Møller - Mærsk.
Se flere billeder i højre spalte.

For 20. gang uddelte FSR – danske revisorer i dag priser til de bedste CSR-rapporter fra danske virksomheder. Hovedprisen for bedste CSR-rapportering gik til A.P. Møller – Mærsk, mens Novozymes modtog en særlig jubilæumspris. I kategorien "nye tilgange" vandt Syd Energi (SE), og SMV-prisen gik til Færch Plast.

Vinderne af CSR Prisen 2014 blev udnævnt mandag eftermiddag som afslutningen på konferencen 'Værdiskabende CSR - god ledelse, praksis og rapportering', som Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og FSR – danske revisorer holdt på Børsen i København. Jubilæumsåret blev markeret med jubilæumsprisen og med deltagelse af H.K.H. Kronprinsessen, som kårede vinderne af hoved- og jubilæumsprisen.

”Med samme vinder tre år i træk, kan man fristes til at spørge, hvori nyskabelsen består? Fakta er, at dommerpanelet har peget på A. P. Møller-Mærsk som vinder igen i år, fordi rapporten er i en klasse for sig. Mærsk hviler ikke på laurbærrene. I dette års rapportering er den samlede koncern i fokus, og som læser får du indsigt i kerneforretningen og koncernens CSR strategi, udfordringer og konsoliderede resultater. Overblikket over koncernens CSR-arbejde er fokuseret, og er man særligt interesseret i et af forretningsområderne, kan man gå til den specifikke CSR-rapportering, som hvert forretningsområde udgiver. Derfor fortjener A.P. Møller-Mærsk endnu engang ros og anerkendelse”, siger formand for FSR – danske revisorers CSR-udvalg, Birgitte Mogensen.

Hovedprisen blev overrakt af H.K.H. Kronprinsessen til Nils Smedegaard Andersen, Group CEO, A.P. Møller - Mærsk.

”Vi er glade for endnu engang at modtage anerkendelse for den strategi, som vi søsatte i A.P. Møller - Mærsk i 2010. Vi bestræber os i vores CSR-arbejde på at udvikle områder, som understøtter vores forretning; både ved at adressere det vi som global rederi-, logistik- og olievirksomhed bidrager med, samt de udfordringer vi deler med mange af de lande, hvor vi er repræsenteret. På denne måde ønsker vi at bidrage til langsigtet bæredygtig vækst både for de samfund, hvor vi er til stede og for virksomheden”, siger Nils Smedegaard Andersen.

Jubilæumsår for prisuddelingen
Med CSR Prisen ønsker FSR – danske revisorer at sætte fokus på best practice inden for virksomheders rapportering om samfundsansvar. Priserne hylder større som mindre virksomheder, der udmærker sig og kan være kilde til inspiration for andre.

Adm. direktør hos FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen:
”Fælles for alle prisvinderne er, at de udmærker sig og kan være rollemodeller for andre i den måde, de rapporterer om CSR. Prisvinderne demonstrerer på hver deres måde, hvordan samfundsansvar tænkes ind i forretningsstrategien, så det giver gevinst både for virksomheden og samfundet. Jeg er stolt over, at H.K.H. Kronprinsessen i dag er med til at markere, at det er 20. gang, vi uddeler priser til dem, der gør det bedst”, siger Charlotte Jepsen.

Adm. direktør hos Dansk Erhverv Jens Klarskov fremhæver også de gode eksempler som et led i at styrke erhvervslivets arbejde med CSR.

”De store virksomheder i Danmark er frontløbere på dette arbejde. Mange små og mellemstore virksomheder er også på vej - simpelthen fordi de kan se, at CSR er et stigende konkurrenceparameter og er med til at skabe værdi for forretningen. Men for mange kan det være en lidt kompleks opgave at gå til, og derfor har vi brug for at dele de gode eksempler fra både små og store virksomheder,” siger Jens Klarskov.

Novozymes - en frontløber inden for CSR-rapportering
I anledning af jubilæumsåret har dommerpanelet valgt at uddele en særlig jubilæumspris, som netop hylder et godt eksempel på den udvikling, der er sket inden for dansk CSR-rapportering.

”Jubilæumsprisen er gået til Novozymes. Virksomheden har mange års solide erfaringer med at rapportere om CSR, og er blandt de danske virksomheder, som har arbejdet længst med området. I årsrapporten fra Novozymes integreres finansielle og ikke-finansielle oplysninger på en måde, der udviser modenhed, og en klar forankring af ansvarlighed i forretningen. Novozymes’ rapportering fortjener anerkendelse i form af denne særlige jubilæumspris ”, siger Birgitte Mogensen.

Jubilæumsprisen blev overrakt til Benny Loft, CFO hos Novozymes, af H.K.H. Kronprinsessen.

”Vi er meget stolte over at modtage Jubilæumsprisen i dag. Novozymes har arbejdet med bæredygtighed i flere årtier, og vores produkter yder et markant bidrag til virksomheders og samfundets bæredygtighed. CSR er en del af vores DNA, og dét udmønter sig blandt andet i, at afrapporteringen for CSR er fuldt integreret i vores årsrapport. Samfundsansvar og god forretning hænger uløseligt sammen”, siger Benny Loft.

Syd Energi sætter strøm til værdien og Færch Plast folder deres CSR-rejse ud
Samtidig med hoved- og jubilæumsprisen vandt også Færch Plast og SE (Syd Energi) priser for deres CSR-rapportering. Esbjerg-baserede SE vandt i kategorien "nye tilgange".
Læs mere her: SE høster pris for fokus på lokalområdet

Længere mod nord kunne Færch Plast i Holstebro se deres flerårige arbejde inden for miljø og social ansvarlighed resultere i SMV-prisen.
Læs mere her:  Færch Plast vinder pris for strategisk CSR-indsats

Se de vindende rapporter:

Om CSR-prisen 2014
Det er 20. år i træk, at FSR – danske revisorer uddeler prisen for bedste ikke-finansielle årsrapporter til danske virksomheder. CSR-prisen gives som anerkendelse af virksomheder, der leverer bemærkelsesværdig CSR-rapportering i en række kategorier:

Hovedprisen - bedste CSR-rapport for virksomheder med flere end 500 medarbejdere
Vinder: A. P. Møller – Mærsk

Jubilæumsprisen i anledning af 20. året for uddeling af priserne   Vinder: Novozymes

Prisen for nye tilgange - virksomheder, der udmærker sig ved en særlig tilgang
Vinder:  SE – Syd Energi

SMV-prisen - bedste CSR-rapport for virksomheder med mindre end 500 medarbejdere
Vinder: Færch Plast

Dommerpanelet består af repræsentanter fra det danske erhvervssamfund. I år deltog Jøp, Ove & Myrthu CPH, Erhvervsstyrelsen, Threadneedle, ATP, LO, DI og CBS.

Læs mere om CSR Prisen 2014 her

• Mette Conradsen

Sekretær

Fotos - Jakob Carlsen
Klik på et billede for at hente det i fuld størrelse

H.K.H. Kronprinsessen og Benny Loft, CFO, Novozymes.

H.K.H. Kronprinsessen og Lars Gade Hansen, CEO Færch Plast.

H.K.H. Kronprinsessen og Ole Fruekilde Madsen, koncerndirektør i SE.

H.K.H. Kronprinsessen og Benny Loft, CFO, Novozymes.