Gratis tag-selv-bord fra Danske Bank

Digital SignaturForretningsudviklingen bag Danske Banks community til tech-iværksættere, The Hub, var usædvanlig. Det er skabt gennem partnerskaber og out sourcing, men uden en reel forretningsplan. Løsningen er relativt enkel, men giver adgang til et segment med stort potentiale.

Tekst / Anders Birch Breuning, Context Media

Danske Bank har gjort noget nyt. Noget helt nyt. Den har udviklet en tjeneste, der ikke genererer nogen omsætning for banken, og fyldt den med indhold, der ikke handler om bankforretning. Til en målgruppe banken traditionelt ikke tjener penge på. Tjenesten hedder The Hub. Portalen og communityet derinde retter sig mod tech-iværksættere. Her kan de små virksomheder søge medarbejdere, finde investorer, få en række it-værktøjer specielt udviklet til dem, og de har adgang til en kalender med events for små iværksættere.

“Vi tror, at samarbejdet mellem partnere, som alle vil give værdi til et segment, er fremtiden. Det ville vi have erfaring med,” siger Klavs Hjort, der er Head of Business Innovation i Danske Bank og fortsætter:

“Samtidig er tech-iværksættere et underforsynet segment. Vi kender gazellevirksomhederne og de traditionelle iværksættere, men her er tale om en ny art virksomheder, der vokser ved hjælp af risikovillig kapital, har en it-platform, stor usikkerhed og nye forretningsmodeller. Ser man på deres årsregnskaber, deres korte historik og negative cashflow, vil man som bank sige, at dem kan vi ikke hjælpe med udlån,” siger han.

Morgendagens samarbejdspartnere
En anden årsag til at interessere sig for tech-iværksættere finder man ved at kaste et blik mod USA. Her er de fem mest værdifulde virksomheder tech-virksomheder: Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon og Facebook. Ingen af de otte mest værdifulde danske virksomheder er tech-virksomheder.

“Vi tror, at denne udvikling også kommer til Danmark, hvis vi kan skabe de rette vækstvilkår. Den samfundsudfordring vil vi gerne være med til at løse, så der også kommer danske tech-virksomheder,” siger Klavs Hjort.

Desuden bliver tech-iværksætterne til gode kunder i traditionel bankmæssig forstand, når de vokser. Så der er også en loyalitetsskabende tanke bag The Hub.

“Tech-iværksætterne kan også meget vel være morgendagens samarbejdspartnere, for eksempel i forbindelse med udvikling af løsninger, når vi snart skal gøre data tilgængelig for tredjemand. Det bliver lettere at lave de partnerskaber, hvis virksomhederne er hos os,” siger Klavs Hjort.

Outsourcet til eksperterne
Ambitionen for The Hub var at skabe et community, hvor brugerne er ambassadører. Det var ikke at tjene penge.

“The Hub skulle indeholde det, som gav segmentet værdi, og som de havde brug for. Hvordan vi kunne tjene penge på The Hub, kom i anden række,” siger Klavs Hjort.

Det noget utraditionelle afsæt blev fulgt op af en ny måde at arbejde på i selve projektet.

“Vi ville have en hurtig prototype, og vi ville have hurtig feedback fra brugerne. Vores erfaring og kultur betød, at vi ville fejle i den opgave og i at lave en løsning, der passede til segmentet. Derfor valgte vi at outsource hele opgaven til Rainmaking, der er eksperter i at understøtte iværksættere. Det virker skørt, men det var afgørende for at skabe noget nyt, at udviklingen kom væk fra moderskibet,” forklarer Klavs Hjort.

I dag er der 130.000 månedlige besøg på siden, og The Hub er udrullet i fire lande. Kun fem procent af de besøgende kommer som betalt trafik. Resten er organisk.

“Det viser, at hvis du virkelig forstår dine kunders behov, så sker der  noget,” siger Klavs Hjort.

På The Hub i dag, stor om fem år

Der er stadig ingen bankforretning på The Hub. Men hvor Danske Bank tidligere tilbød tech-iværksætterne absolut ingenting, kan de på The Hub få hjælp til at komme videre. De kan blive hjulpet til at pitche foran de rette investorer eller søge en InnoBooster. Og nogle gange er iværksætterne så store, at Danske Bank kan tilbyde udlån. Så bliver The Hub til forretning for Danske Bank.

Bank-app i virksomheders systemer
Omkostningerne ved at skabe den goodwill er små sammenlignet med andre projekter i Danske Bank. Det betød, at der ikke var et stort pres for at levere resultater, og at gruppen bag projektet havde fred til udviklingen. Nu er den interne opmærksomhed imidlertid vakt.

“Der går ti kunder per rådgiver for de største kunder i vores forretning. For de mindste er det 1.000 kunder per rådgiver. Hvis vi skal have mange berøringspunkter med de kunder, er vi nødt til at automatisere, og det har vi gjort med The Hub over for dette segment. Men vi kunne lige så godt lave en lignende løsning til frisører eller grossister,” siger Klavs Hjort.

Partnerskabet med Rainmaking i Danmark og lignende partnere i de andre lande, hvor The Hub er til stede, er nyt i en bank, der traditionelt gerne har villet eje kundernes interface.

“Men det er bedre, hvis vi kan blive en partner og et plug-in i de systemer, som kunderne bruger i forvejen. Derfor er frisører et godt eksempel. Vi ved, at der er et populært administrationssystem for frisører – det kunne være meget interessant at være en del af det system som bank,” siger Klavs Hjort.

Kunne være lavet af revisor

Nu skal The Hub udvikles – stadig med værdi til segmentet for øje.

“Det kan for eksempel være i form af revisions- eller bogføringsværktøjer, der vil koste brugerne en fraktion af, hvad en revisor eller bogholder koster i dag. Det vil være en oplagt tilføjelse. Vi har allerede gjort det med advokatarbejde,” siger Klavs Hjort.

Udviklingen får efter alt at dømme lov til at fortsætte nogenlunde uforstyrret. For der er ikke rigtig andre, der er på banen med lignende tilbud. Det er der ellers ikke noget, der taler imod.

“Der er intet i Danske Bank, der gør os specielt egnede til at lave en løsning som The Hub. Den kunne lige så godt have været lavet af en af de fire store revisionshuse,” siger Klavs Hjort.

Danske Bank har også lavet Growth, hvor bankens rådgivere med en interesse for segmentet mødes med iværksætterne for at blive klogere på deres ønsker til en bank og lære sproget i segmentet, så de er klædt bedre på til at rådgive dem.

“Vi lancerer ikke nye ydelser. Forretningen er den samme. Men vi bruger vores forståelse af dem og vores approval i miljøet til at bringe dem til os,” siger Klavs Hjort.