12. december 2017

Revisor retter fejl i årsregnskaberne

Fejl i årsregnskaberne har konsekvenser for statens skatte- og momsindtægter og betyder samtidig at banker og andre kreditorer risikerer at give kreditter og lån på forkert grundlag, vurderer Tom Vile Jensen, erhvervspolitisk direktør i FSR – danske revisorer.

Seks ud af 10 revisorer har rettet væsentlige fejl i regnskabsgrundlaget i forbindelse med revisionen af 2016-regnskaberne.  Det er et mindre fald i forhold til året før, hvor syv ud af 10 revisorer oplyste, at de havde rettet væsentlige fejl i forbindelse med regnskabsprocessen. Væsentlige fejl er fejl, der har konsekvenser for virksomhedernes kreditorerne, SKAT og andre der bruger regnskaberne, hvis ikke de bliver rettet.

Andelen af fejl i virksomhedernes regnskabsgrundlag fremgår af en survey fra FSR – danske revisorer af hvilke fejl revisorerne har fundet i 2016 årsregnskaberne.

Ifølge erhvervspolitisk direktør Tom Vile Jensen er der flere mulige forklaringer på faldet af fejl:

”Når andelen af fejl falder kan det skyldes, at mange især mindre virksomheder har fravalgt revisionen. Vi ved at fejl hyppigst optræder i mindre virksomheder. Når mange mindre virksomheder så fravælger revisionen, står vi tilbage med en gruppe af typisk lidt større virksomheder, hvor der er bedre styr på regnskaberne. En anden mulig forklaring er selvfølgelig, at det går bedre for dansk erhvervsliv og at virksomhederne dermed har bedre styr på tingene”, siger Tom Vile Jensen.

Fejl i virksomhedernes skattebetalinger

Ifølge revisorerne i undersøgelsen ville det have haft mærkbare konsekvenser for virksomhedens samarbejdspartnere, hvis ikke fejlene var blevet rettet. Otte ud af 10 revisorer svarer således, det kunne have ført til fejl i grundlaget for virksomhedens skattebetalinger. Yderligere otte ud af 10 vurderer, at det kunne have medført, at der blev givet kredit på et forkert grundlag.

”Undersøgelsen viser meget klart, at det har konsekvenser, hvis ikke fejlene i regnskaberne bliver rettet. Det kan fx være tabte skatte- og momsindtægter til staten. Og det kan være pengeinstitutter og andre kreditorer, der ender med at give lån og kreditter til virksomheder, der aldrig burde have fået kredit, fordi deres økonomi er for dårlig”, siger Tom Vile Jensen.

Læs hele undersøgelsen.