Sådan hjælper du dine kunder med at beskytte deres brand

Faglig nyhedNår SMV’er finder et godt navn til deres nye produkt eller får udviklet et logo, undlader eller glemmer de nogle gange at varemærkebeskytte og risikerer dermed problemer fremadrettet. Hvordan kan du hjælpe som revisor?

SMV

Selv om virksomhedsnavn, logo og produktnavne kan være særdeles værdifulde for en virksomhed, er der mange små- og mellemstore danske virksomheder, der glemmer eller fravælger at varemærkeregistrere deres unikke kendetegn.

Virksomheden risikerer, at andre snylter på det brand, de har opbygget, ved f.eks. at lægge sig tæt op ad navn og logo. Kan virksomheden ikke dokumentere sin ret, kan det ende i lange diskussioner og i værste tilfælde med, at man som virksomhed får udvandet sit brand eller skal ændre produktnavn og logo. Med en varemærkeregistrering står virksomheden langt stærkere i sådanne situationer.  

Stil de rette spørgsmål
Hvis dine kunder investerer i at opbygge et stærkt brand uden at have overvejet at varemærkebeskytte de unikke kendetegn som brandet består af, kan du gøre opmærksom på muligheden.

Spørg fx ind til, om det vil være et problem at andre bruger et navn, der minder om virksomhedens, eller hvis virksomheden finder ud af, at deres logo ligner et, der allerede bliver brugt af en konkurrent.

Nemmere end mange tror at ansøge om varemærke
Mange virksomheder er ikke klar over, at det ofte er nemt og forholdsvist billigt at ansøge om at registrere sit varemærke – såsom et navn eller et logo.

Gebyret for en almindelig dansk varemærkeansøgning er 2.350 kr. Ønsker virksomheden sit navn eller logo beskyttet i EU, koster det fra 850 euro for en EU-varemærkeansøgning. Både danske og EU-varemærker gælder i ti år og kan fornyes hvert tiende år, så længe virksomheden ønsker det. Virksomheden behøver end ikke at have taget sit varemærke i brug endnu, men kan vente i op til fem år med at anvende varemærket.

Vil dine kunder gå videre med varemærkebeskyttelse?
Danske varemærkeansøgninger skal indleveres til Patent- og Varemærkestyrelsen. Her kan man gratis blive vejledt om reglerne for at ansøge via kundeservice. Læs mere på www.dkpto.dk.

EU-varemærkeansøgninger skal indleveres til EUIPO – www.euipo.europa.eu. Ønsker virksomheden at søge uden for EU eller har behov for rådgivning, vil det være godt at søge hjælp hos en rådgiver med speciale i varemærker.

 


Kursus – immaterielle rettigheder – risici, regler og muligheder for dine kunder

Ønsker du at vide mere om, hvordan du kan blive god til at spotte dine kunders skjulte værdier og hjælpe dem videre, tilbyder FSR – danske revisorer i samarbejde med Patent- og Varemærkestyrelsen i efteråret et en-dags-kursus om immaterielle rettigheder, hvor du også vil lære mere om f.eks. patenter, designbeskyttelse, og hvordan du kan hjælpe dine kunder med ikke at krænke andres rettigheder. 

Kurset er udviklet i samarbejde med bl.a. Agerbo Revision, Andersen & Villemann og FSR - danske revisorer og er en del af projektet IPR Business Insight, der er udviklet af Industriens Fond og Patent- og Varemærkestyrelsen. 

Læs mere om kurserne her:

26.10.2016: Immaterielle rettigheder - risici, regler og muligheder, Allerød

02.11.2016: Immaterielle rettigheder - risici, regler og muligheder, Aarhus

 


 

Kontakt

  • Jakob Holm

    Chefkonsulent

    3369 1069
    4193 3169

Immaterielle rettigheder – risici, regler og muligheder

I en række artikler sætter FSR - danske revisorer og Patent- og Varemærkestyrelsen fokus på, hvordan revisor kan hjælpe SMV'ere til at beskytte deres immaterielle rettigheder.

Se mere på om patenter, varemærker på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside:
www.dkpto.dk  

Til de, som vil vide mere, udbyder FSR - danske revisorer og Patent- og Varemærkestyrelsen senere på året et kursus. Se mere nederst på denne side.