Lettelse af bøvlet data indberetning åbner for offentligt tag-selv-bord

PresseklipRetailNews, 12. maj 2016

FSR i medierne

FSR danske revisorer støtter initiativet, der kan reducere den tid virksomhederne bruger på indberetningerne til det offentlige. Men foreningen understreger samtidig, at det retssikkerhedsmæssige perspektiv bør have ekstra fokus, når indberetningerne automatiseres.

"Hvis det offentlige vil -støvsuge- oplysninger direkte fra virksomhedernes bogholderi, skaber det nogle retssikkerhedsmæssige udfordringer. Myndigheder bør ikke kunne gå ind og åbne digitale skabe og skuffer, som det passer dem. Det bør selvfølgelig være virksomhederne, som har kontrol over, hvilke oplysninger de videregiver," siger erhvervspolitisk direktør hos FSR danske revisorer, Tom Vile Jensen.

I en undersøgelse fra januar 2016 vurderer otte ud af 10 revisorer, at offentlig digitalisering over de seneste år har medført, at indberetningerne til det offentlige er blevet mere tidskrævende.

Derfor hilser revisorerne det velkomment, at den ny digitaliseringsstrategi også sætter fokus på mere brugervenlige offentlige indberetninger med det mål, at både borgere og virksomheder skal bruge mindre tid på at indsende data.

"Overordnet set sætter den ny digitaliseringsstrategi en række ambitiøse mål, som skal gøre det lettere at slippe af med data til det offentlige. Det kan vi kun støtte. Historisk har offentlig digitalisering haft et for ensidigt fokus på effektivisering internt hos det offentlige. Den ny strategi tænker i langt højere grad brugerne ind, og det er positivt, da der er større gevinster at hente. Du kan jo regne på, om det samfundsøkonomisk giver mest, hvis 100 sagsbehandlere hos eksempelvis Skat sparer 10 timer hver, eller 200.000 virksomheder sparer bare 5 minutter hver. Så vi ser frem til et konstruktivt samarbejde med myndighederne om opgaven," siger Tom Vile Jensen.