SMV: Kom godt i gang med årsregnskabet

NyhedKom godt fra start med de indledende øvelser til årsregnskabet. FSR – danske revisorer har udarbejdet en kort tjekliste for mindre virksomheder

SMV

Det er tid til at gøre status, hvis din virksomheds regnskabsår udløber ved årsskiftet.

”Det er altid en travl tid op til jul og i januar. Det kan ofte for den lille virksomheds ejere være svært at huske og overskue, hvad man skal gøre i forhold til årsregnskabet. For mange virksomheder følger regnskabsåret nemlig kalenderåret, og man gør sig selv en stor tjeneste ved lige at huske en håndfuld gode råd, når sidste års tal skal gøres op. Det er bedre at gøre det nu, før revisoren om nogle måneder trækker i ærmet,” siger faglig direktør i FSR – danske revisorer, Michael Rugaard.

Din revisor skal bruge din virksomheds bilag, afstemninger og kontoudtog for at udarbejde årsrapport og skatteregnskab.

”Hvis du leverer grundmaterialet i en god kvalitet, går det hele lidt nemmere. Derfor har vi udarbejdet en minitjekliste til de mindre virksomheder, som skal i gang med årsregnskabet. Tjeklisten dækker grundstammen i regnskabsmaterialet – og der kan være vidt forskellige krav fra virksomhed til virksomhed. Tag derfor også en snak med din revisor om, hvordan I bedst tilrettelægger tingene, og hvilke materialer din revisor har brug for,” siger Michael Rugaard.

 

Tjekliste til årsregnskabet for mindre virksomheder

  • Inventar og driftsmateriel
    Tag kopi af årets købsfakturaer på beløb over grænsen for straksafskrivninger – beløbet er 12.300 kr. (ekskl. moms).

  • Tilgodehavender
    Du skal opgøre og bogføre, hvad du har til gode hos dine kunder. Opgørelsen skal indeholde navn, adresse og beløb for hvert enkelt tilgodehavende – tjek, at de bogførte beløb er korrekte. Du skal også opgøre det, som du har til gode hos meget langsomme betalere, og sager, du evt. har sendt til inkasso.

  • Varelager
    Du skal opgøre dit varelager ved fysisk optælling. Du skal kunne dokumentere varelagerets størrelse og sammensætning med en optællingsliste, hvor hver enkelt vare fremgår med antal og stykpris (indkøbspris).

  • Igangværende arbejder
    Igangværende arbejder skal også opgøres. Du skal kunne gøre rede for, hvordan hvert enkelt arbejde er opgjort og værdiansat. Husk, du skal opgøre værdien af materialeforbrug, lønninger og acontoavancer.

  • Gæld
    Du skal opgøre og bogføre virksomhedens gæld til leverandører og andre kreditorer. Opgørelsen skal indeholde navn, adresse og beløb for hver enkelt kreditor – tjek, at de bogførte beløb er korrekte.