SMV’ere er dårligt forberedte til ejerskifte

NyhedTo ud af tre virksomheder forventer, at de skal skifte ejer i løbet af de næste 10 år. Men kun en tredjedel har lagt en plan for ejerskiftet, og det kan i sidste ende få afgørende betydning for prisen på virksomheden.

FSR - danske revisorer

”Hvis en virksomhed er ”slank”, er der bedre plads til, at den kan glide ned hos en potentiel køber. Og er ”græsset slået”, kan du få en bedre pris for din virksomhed.”

Så kort kan det siges, når FSR – danske revisorers fagkonsulent Sara Sayk skal forklare, hvorfor det er vigtigt at forberede sin virksomhed til et ejerskifte, hvis man ønsker at få den optimale pris for virksomheden.

Det findes mange små og mellemstore virksomheder, som forventer at skulle gennemføre et ejerskifte i løbet af de næste 10 år. En undersøgelse fra DI pegede i juni 2013 på, at to ud af tre SMV’ere forventer at skifte ejer i løbet af de næste ti år. Af de virksomheder er det omkring 60%, som forventer, at ejerskiftet skal ske allerede inden for fem år.

Ingen planer for ejerskiftet
Trods den store andel af SMV’ere, der forventer et ejerskifte, er det kun en lille del, som barsler med planer, der skal styre virksomheden gennem et ejerskifte. Kun 31% af de adspurgte i undersøgelsen har planer for et kommende ejerskifte.

"Det kan tage lang tid at forberede et ejerskifte. Derfor er altid en god idé at komme i gang i god tid. En vigtig øvelse er at slanke virksomheden, så den kun ejer aktiver, der er nødvendige for driften. Det gør virksomheden billigere og dermed lettere at finansiere for køber. Det er forholdsvis let at tynde ud i likvider eller værdipapirer, men ejer virksomheden fx en udlejningsejendom, kan den ikke altid sælges fra dag til dag – medmindre man er villig til at tage et eventuelt tab. Derfor bør man i god tid starte med at se på sin virksomhed med en potentiel købers øjne og lægge en plan for, hvad der skal sælges fra og skæres til. Det vil i sidste ende give et langt bedre resultat for sælger,” siger Sara Sayk og tilføjer:

”Og husk på, at en virksomhed, der ikke fortsætter med at udvikle sig, reelt er under afvikling og derfor ikke er lige så let at sælge eller få en god pris for.”

Tag en rådgiver med på råd
Det kan være en god idé at tage en ekstern rådgiver med på råd, når man skal have overblikket over sine ejerskifteplaner. Langt de fleste virksomheder har ifølge undersøgelsen fra DI også planer om at søge rådgivning. Det er primært revisor (~45%) og advokater (~30%), som SMV’erne planlægger at tage med på råd.

Hos rådgiverne er det dog heller ikke ejerskifte, som ifølge undersøgelsen ligger først for, når de er ude hos virksomhederne. Over 50% af SMV’erne i undersøgelsen er nemlig ikke blevet opfordret til at lægge en plan for deres ejerskifte af deres rådgivere.

”Vi tror ikke på, at revisorerne reelt er så dårlige til at tale om ejerskifte, men de kalder ikke altid en spade for en spade, og det skal de blive bedre til. En snak om ejerskifte behøver ikke betyde, at ejeren er på vej på pension, men det kan være et følsomt emne, da ejerskifte tit er associeret med generationsskifte og en pensionisttilværelse. Men vi skal af med fløjlshandskerne - både hos virksomhederne og rådgiverne - og turde at italesætte noget så naturligt som ejerskifte og fremtiden for både virksomheden og for virksomhedsejeren. Kun ved at få ejerskifte frem i bevidstheden, kan man begynde at lægge de planer, som sikrer, at en virksomhed i sidste ende bliver solgt og til en god pris,” siger Sara Sayk.

 
Læs mere:

Kontakt

  • Jakob Holm

    Chefkonsulent

    3369 1069
    4193 3169
  • Sara Sayk

    Chefkonsulent - registreret revisor, cand.merc.aud.

    3369 1029
    4193 3129