Topmøde: Hvordan ser udfordringerne ud fra toppen af revisorbranchen?

NyhedHvordan ser udfordringerne ud fra toppen af revisorbranchen – og hvilke forventninger er der til udviklingen i branchen? BDO, Beierholm, Deloitte, EY, KPMG 2014 og PwC giver deres bud på de vigtigste trends for revisorbranchen.

Revisortopmøde 2014 ved Revisordøgnet den 9. september.

Vær på forkant med den teknologiske udvikling.
Tiltræk de rigtige folk.
Vær lige så global som dine kunder.

Sådan lyder buddene fra seks af Dannmarks største revisionsfirmaer på nogle af de ting, som bliver centrale for revisorbranchen de næste år.

Revisordøgnet 2014 blev rundet af med et topmøde, hvor der blev sat fokus på, hvilke udfordringer branchen står over for. Debatten stod mellem Mogens Nørgaard Mogensen, PwC, Jesper Koefoed, EY, Henrik O. Larsen, KPMG 2014, Stig Holst Hartwig, BDO, Kenneth Jensen, Beierholm og Anders Dons, Deloitte. Inden topmødet havde deltagere givet deres bud på de vigtigste trends for revisorbranchen. Du kan læse indlæggene i deres fulde længde via linkene i bunden af denne artikel.

Et af de emner flere bragte op var, hvilken effekt den stigende digitalisering og ny teknologi får for branchen. Mogens Nørgaard Mogensen, PwC, understregede, at branchen bør have stor fokus på den teknologiske udvikling.

”1.300 CEO’s fra hele verden har udpeget netop teknologi som den største megatrend. Det betyder på den ene side nye muligheder og på den anden side et nyt risikobillede, da øget teknologisk anvendelse øger risikoen for tab eller misbrug af kritiske informationer.”

Den ny teknologi skal samtidig benyttes offensivt af branchen for at skabe nye mulighederne for kunderne, vurderede Stig Holst Hartwig, BDO:

”Teknologien/digitaliseringen vil muliggøre helt nye online løsninger, som vil skabe betydelig værdi for kunderne i form af 24/7 tilgængelighed, øget indsigt i virksomhedens økonomi via bedre rapportering med mere. Samtidig giver teknologi muligheden for at automatisere manuelle standardoperationer og reducere fejlmulighederne og dermed øge kvaliteten.”

Teknologien er dog kun et værktøj. Det er derfor vigtigt, hvordan værktøjer og revisors kompetencer bringes i spil i dialog med kunderne, vurderede Anders Dons, Deloitte.

”Teknologien er og bliver kun en katalysator til at levere en unik oplevelse til kunden. Det vigtige er stadig det lokale møde, hvor kunden fornemmer varme, nærhed og forståelse for vedkommendes forretning. Det tillidsskabende møde er forudsætningen for, at vi kan forløse vores kunders potentiale og bidrage til deres vækst.

Vi skal tiltrække de rigtige folk
Et andet emne var branchens behov for at tiltrække talent og branchens evne til fastholde en kvalificeret talentmasse. Henrik O. Larsen, KPMG 2014, understregede her vigtigheden af branchens evne til at tiltrække talenter.

”Vi er en ”people business”, så talentagendaen er uhyre vigtig. Faldende lønsomhed kombineret med det regulatoriske pres på separation af revision og rådgivning vil mindske branchens attraktivitet. De bedste og mest spændende revisionsvirksomheder tiltrækker de bedste medarbejdere, der så igen skaffer de bedste kunder.”

Mulighederne for at fastholde en tilstrækkelig talentmasse sættes samtidig under pres af politikernes seneste omlægning af uddannelsessystemet, påpegede Kenneth Jensen, Beierholm.

”Branchen har hidtil kunnet sørge for tilstrækkelig tilgang af talent. Det er meget beklageligt, at man politisk spænder ben for et velfungerende uddannelsessystem grundet opstramning af SU-reglerne, som i øvrigt slet ikke benyttes af branchens deltidsstuderende. Opstramningen i reglerne kan i værste fald medføre nedlæggelse af cand.merc.-uddannelsen i visse dele af landet, hvilket vil medføre voldsomme ulemper for revisionsvirksomhederne i disse dele af landet.”

Vi skal matche kundernes forretning
Branchens kunder bliver hele tiden mere globale, og det er en udvikling branchen også bør have et øje på. Det er ikke længere nok at have kontorer verden over, kunderne forventer, at det netværk i højere grad bruges til at skabe gennemslagskraft, påpegede Jesper Koefoed, EY.

For de store kunder kommer øget globalisering og internationalisering ikke som noget nyt. Det er en omstilling, som de har været igennem i flere år. Her har vi til gengæld noget at indhente. Vi har igennem mange år ikke set internationalisering som et konkurrenceparameter, fordi alle store firmaer i vores branche var tilstede verden over. Det, tror vi, vil forandre sig. Vores kunder, som opererer globalt, forventer i stigende grad, at vi kan agere globalt og med samme gennemslagskraft, som de gør.”
 

Læs indlæggene i deres fulde længde:

Kontakt

  • Jakob Holm

    Chefkonsulent

    3369 1069
    4193 3169
  • Anders Lau

    Kommunikationschef - presse og public affairs

    3369 1047
    4193 3147