3.300 selskaber har vendt underskud til overskud eller rundt nul

PressemeddelelseI løbet af det seneste år er antallet af selskaber med underskud faldet i næsten alle brancher. Landbruget er blandt to brancher, hvor flere selskaber får underskud.

AnalyseFSR - danske revisorerRegnskab

Antallet af virksomheder med underskud har været støt faldende siden 2010. Alene det seneste år har cirka 3.300 selskaber vendt underskud til et overskud eller et rundt nul i regnskabet.
Samlet set har hvert tredje danske selskab - cirka 64.500 selskaber – underskud svarende til 32,9 pct. Det viser en ny undersøgelse af selskabernes seneste årsregnskaber fra Experian og FSR – danske revisorer.

”På den lange bane ser vi en positiv udvikling, hvor andelen af selskaber med underskud nu ligger på det laveste niveau da finanskrisen brød ud i efteråret 2008. Det er en udvikling, som gælder på tværs af næsten alle brancher. Landbruget er dog en branche, som skiller sig ud. Siden 2013 har landbruget langsomt bevæget sig i den modsatte retning, og andelen af selskaber med underskud er steget trods den generelle positive udvikling i det øvrige erhvervsliv,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

I foråret 2008 før finanskrisen slog igennem lå andelen af selskaber med underskud på under 30 pct.

”Det bliver interessant at se, om erhvervslivet kan gå under en 30 pct. andel selskaber med underskud og dermed førkrise-niveauet. Men hvis det skal nås, så skal der nok nye økonomiske impulser til.”

”Dårlige regnskaber” påvirker statistikken for 3. kvartal
Fokuseres der alene på de regnskaber, som er indleveret i 3. kvartal af 2015, er der sket en lille stigning i antallet af selskaber med underskud på 0,3 procentpoint.

”Det er ikke første gang, vi ser en større andel selskaber aflevere et regnskab med et underskud i 3. kvartal,” siger Tom Vile Jensen og uddyber:

”Langt de fleste selskaber følger regnskabsmæssigt kalenderåret, hvorfor de skal aflevere regnskab inden udgangen af 2. kvartal. Vi ser dog typisk, at selskaber, der oplever problemer er længere tid om at aflevere regnskabet. Det kan betyde, at ”de dårlige” regnskaber afleveres for sent og derfor er med til at give den negative udvikling i 3. kvartal.”

Læs hele analysen

Figur: Andel selskaber med underskud

Figur: Alle brancher - antal selskaber med underskud, udvikling det seneste år

Direktør