Relationer til vækst vinder Business Hack 2015

PressemeddelelseHvordan kan man analysere en virksomheds vækstpotentiale ud fra dens netværk? En prototype på et program, der kan svare på det spørgsmål vandt lørdag eftermiddag Business Hack 2015.

ArrangementerRegnskabSMV

De seneste cirka 30 timer har mere end 60 it-udviklere, talnørder, revisorer og forretningsudviklere arbejdet intensivt på at bygge nye løsninger med udgangspunkt i virksomhedsdata. Det er sket i forbindelse med Business Hack 2015, hvor Erhvervsstyrelsen, FSR – danske revisorer og DTU har inviteret de mange forskellige fagligheder til at dyste om, hvem der kan levere de mest innovative løsninger med udgangspunkt i fx virksomhedernes regnskaber.

Vinderne blev en gruppe bestående af blandt andet bankfolk, en sociolog, en UX-designer, en IT-iværksætter og en IT-udvikler, der i løbet af fredag, fredag nat og lørdag har bygget en løsning, som vurderer en virksomheds vækstpotentiale på baggrund af relationsanalyse af bestyrelses- og direktionsmedlemmer.

”Vindergruppen leverede en imponerende indsats som virkelig kan gøre en forskel. Ved at studere relationer i virksomheders bestyrelser var de i stand til at forudsige vækst og performance.” siger David Wind fra DTU Compute, der sad med i dommerpanelet.

Fokus på værdien af data
De offentlige regnskabsdata blev endevendt af 9 grupper, som skabte hver deres digitale løsning blandt 3D-printere og laserskærere hos DTU Skylab, som lagde hus til arrangementet.

Blandt de løsninger deltagere udviklede var også et værktøj til at beregne kvaliteten af de regnskabsdata, som indgår i en analyse og et benckmarking værktøj, der tager udgangspunkt i data fra Virk Data. De to løsninger tog anden og tredje pladsen.

Formålet med Business Hacket har fra arrangørernes side været at sætte fokus på den værdi, der kan findes i de offentlige virksomhedsdata.

FSR – danske revisorer, erhvervspolitisk direktør, Tom Vile Jensen:

”Vi har en ambition om at hjælpe med sætte strøm til de mange offentlige virksomhedsdata, så de i højere grad kommer virksomhederne til gode, hvilket er grunden til, at vi har lagt kræfter i Business Hack. De gode løsninger, der kommet i løbet af den halvanden dag Business Hacket har varet, understreger, at der er et forretningsperspektiv i fx at gøre årsregnskaberne så digitalt tilgængelige som muligt for alle virksomheder.”

Erhvervsstyrelsen, kontorchef, Carsten Ingerslev:

”Hacket har vist, at der er værdi i åbne data. På to dage er der skabt forretningsløsninger, der kan reducere risici, skabe ny forretning og vækst. Det er lige præcis det, data skal, og nu gælder det om at få accelereret virksomhedernes anvendelse, så vækstpotentialet udnyttes.”

Vinder: Relatio

Delt 2. plads: Datakvalitetsberegner