CSR Prisen 2015: Her er vinderne

PressemeddelelseÅrets CSR konference sluttede med en festlig hyldest til de danske virksomheder, der arbejder professionelt med at kommunikere om deres samfundsansvar. H.K.H. Kronprinsessen deltog i festlighederne, og overrakte CSR prisen til de fire vindere

CSR

Carlsberg Group, Maersk Drilling og Palsgaard løb med priserne for bedste CSR rapport 2015 og Novo Nordisk med prisen for bedste integrerede rapport. Derudover blev der uddelt anerkendelse og roser til Danske Spil og DONG Energy.

Prisuddelingen fandt sted i forbindelse med årets CSR konference på Børsen i København. Konferencen var arrangeret af Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og FSR – danske revisorer. H.K.H. Kronprinsessen deltog i festlighederne, og udnævnte de fire vindere, som også fik diplomer, blomster og pæne ord med på vejen fra Kronprinsessen.

Det 21. gang at FSR - danske revisorer uddeler priser for bedste CSR rapport fra danske virksomheder.

CSR Prisen er en hyldest til de danske virksomheder, der arbejder professionelt med at kommunikere om deres samfundsansvar i form af en årlige redegørelse. Virksomheder, der i kraft af deres dedikation og indsats, er en kilde til inspiration for andre.

Formand for FSR – danske revisorers CSR-udvalg, Birgitte Mogensen:

”Årets CSR prisvindere er i top. I toppen af danske virksomheder, der helstøbt integrerer CSR i deres forretningsstrategi og operationelle drift. En af de ting, der er fælles for prisvindernes rapporter er, at der er en klar sammenhæng mellem virksomhedernes CSR strategi, politikker og målsætninger. Samtidig ser vi en udvikling hvor CSR drives af virksomhedens forretningsstrategi - til gavn for både egen vækst, risikostyring og for en bæredygtig samfundsudvikling”.

I år har FSR – danske revisorer valgt at give en pris til årets bedste integrerede rapport. Integreret rapportering er sammensmeltning af elementer af den finansielle årsrapport med den ikke-finansielle rapportering om fx virksomhedens forretningsmodel, strategi og risici og muligheder i virksomhedens værdikæde. Formålet er at skabe et bedre forståelse for alle faktorer, der påvirker en virksomheds mulighed og evne til at skabe værdi på kort, mellemlang og lang sigt. Til glæde for investorer, samhandelspartnere og andre.

Administrerende direktør hos FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen:

"Jeg er meget glad for at vi i år har sat fokus på fremtiden ved at hylde årets bedste integrerede rapport. Virksomhedernes rapportering er i bevægelse, og vi oplever en større og større efterspørgsel efter information som dækker både finansiel og ikke-finansiel værdi i virksomhederne. Derfor har vi valgt at anerkende fremtidens rapportering med en selvstændig pris”.

Vinderne af CSR Prisen 2015 er:

CSR Prisen 2015 - virksomhed med flere end 6000 medarbejdere: Carlsberg Group

Kontakt: Wouter de Groot, Sustainability Manager, Group Corporate Affairs, Dir 3327 2144   Mob 2498 2121

Læs bedømmelsesudvalgets begrundelse

CSR Prisen 2015 - virksomhed med mellem 2000 og 6000 medarbejdere: Maersk Drilling

Kontakt: Rikke Augustinus Eriksen, Stakeholder Relations and Sustainability Advisor, Mob 2671 2655

CSR Prisen 2015 - virksomhed med færre end 2000 medarbejdere: Palsgaard

Kontakt: Jakob Thøisen, CEO, Dir 7682 7682 Mob 2334 4770

CSR Prisen 2015 - integreret rapportering: Novo Nordisk

Kontakt: Mike Rulis, Senior Vice President Corporate Communications, Dir 4442 3573

CSR Prisen 2015 - tildeling af roser

For mere information om CSR Prisen 2015 kontakt:

Chefkonsulent i FSR – danske revisorer, Pernille Risgaard: Mob 4026 1433

Presse- og kommunikationschef i FSR – danske revisorer, Anders Lau: Mob 4193 3147.

Læs mere CSR Prisen

Dommerpanelet

Rapporterne er blevet bedømt af følgende dommerpanel:

• Esben Høstager, senior partner og bestyrelsesformand, Jøp, Ove & Myrthu CPH
  • Louise Koch, CSR-chef, Dansk Erhverv