Claus Meyer modtager FSR – Marshs Erhvervspris 2015

PressemeddelelseFødevareminister Dan Jørgensen overrækker erhvervspris og 35.000 kr. til Claus Meyer som tak for en mangeårig indsats for dansk madkultur

FSR - danske revisorer

TV-kokken, madprofessoren og gastro-iværksætteren Claus Meyer modtager FSR – Marshs Erhvervspris 2015 for sin mangeårige indsats for dansk gastronomi og madkultur. Prisen blev overrakt af fødevareminister Dan Jørgensen (S) på Claus Meyers egen restaurant The Standard torsdag den 21. maj 2015. Det er 25. gang, at FSR – danske revisorer uddeler FSR – Marshs Erhvervspris – tidligere Lloyds-prisen -  til en person, en organisation eller en virksomhed, som har gjort en unik indsats i dansk erhvervsliv.

Formand for FSR – danske revisorer, Jens Otto Damgaard, fremhæver særligt Claus Meyers enestående indsats og resultater i en svær branche:

”Claus Meyer er en gastronomisk ildsjæl og en serieiværksætter, der har opnået enestående resultater inden for en branche, der traditionelt har svære kår og har præsteret lav indtjening,” udtaler Jens Otto Damgaard og tilføjer:

”Claus Meyer har bidraget aktivt til at sætte det nordiske og det danske køkken på verdenskortet og gøre nordisk mad til et internationalt anerkendt brand. Han er dermed lykkedes at gøre sin forretning til en turistattraktion, en eksportvare og et madmekka. Det er imponerende.”

De seneste års modtagere af Marsh-prisen er blandt andre: Bent Jensen (LINAK), Haldor Topsøe (Haldor Topsøe), Lars Larsen (JYSK), Stine Bosse (Tryg), Alfred Josefsen (Irma) og Jens Moberg (BetterPlace).

Foruden hæderen følger en check på 35.000 kroner. Claus Meyer videregav straks efter modtagelsen af prisen pengene til sin fond: Meltingpot, hvis formål er at øge livskvaliteten og forbedre fremtidsmulighederne blandt udsatte og marginaliserede befolkningsgrupper i Danmark og i udvalgte udviklingslande.

Kriterier for tildeling af FSR – Marshs Erhvervspris
FSR – danske revisorer lægger følgende kriterier til grund for uddelingen af FSR – Marshs Erhvervspris: Prisen gives til en person, en organisation eller en virksomhed, som har leveret et enestående bidrag til at gøre dansk økonomi og erhvervsliv konkurrencedygtigt.

Det enestående bidrag kan eksempelvis være:

• At have startet egen virksomhed og gennem en særlig indsats at have opnået en solid markedsposition med markante resultater på top- og bundlinje.
  • At investere i nytænkning og forretningsudvikling og omsætte tanker og planer til en succesfuld forretning, som har bidraget til at skabe vækst i Danmark.
  • At have skabt enestående resultater på bundlinjen og sat Danmark på verdenskortet.

Om Claus Meyer:
Claus Meyer blev kendt som tv-kok i ’Meyers Køkken’ på DR i 1990’erne, og siden har han opbygget et imponerende imperium af mad-virksomheder. Claus Meyer er desuden kendt for sit engagement i en af verdens bedste restauranter Noma. Han har udgivet en lang række kogebøger og er medlem af Det Danske Gastronomiske Akademi. Claus Meyer blev i 2006 udnævnt som adjungeret professor ved Institut for fødevarevidenskab, KVL. I 2014 solgte han sin virksomhed Meyer til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Fonden købte samtidig en anden gourmetvirksomhed, Løgismose.

Om Marsh:
FSR - danske revisorer har i 25 år uddelt en erhvervspris i samarbejde med foreningens leverandør af ansvarsforsikringer til branchens medlemmer. Siden 2014 er det forsikringsmæglerfirmaet Marsh. Marsh er en af verdens førende forsikringsmæglere. Selskabet har ca. 27.000 medarbejdere i over 100 lande. Marsh tilbyder ydelser inden for blandt andet identifikation af risici, risikoanalyser, skadehåndtering, administration af forsikringsprogrammer m.m.

Kort om FSR – danske revisorer: FSR - danske revisorer er en brancheorganisation for godkendte revisorer i Danmark. FSR - danske revisorer har over 6.000 personmedlemmer og repræsenterer omkring 800 medlemsvirksomheder. Foreningen varetager revisorernes interesser fagligt og politisk.

• Jan Wie

Kommunikationschef - interne medier og medlemmer

Fotos - Peter Willersted

Fødevareminister Dan Jørgensen overrækker FSR - MARSH erhvervspris til Claus Meyer.

Claus Meyer modtager FSR – Marshs Erhvervspris 2015.