Datafrikøb: Gratis regnskaber femdobler antallet af downloads

PressemeddelelseSiden de danske selskabers regnskaber blev gratis er antallet af downloads næsten femdoblet. De gratis regnskaber giver adgang til viden om selskabernes økonomi og mulighed for fx at se, om revisor har hejst et flag om virksomhedernes evne til at overleve de næste 12 måneder.

Digitale regnskaberRegnskabRevision

Klik for større udgave

Siden regnskaberne blev frigivet i december 2014 er der hentet næsten 200.000 gratis regnskaber, hvor der i samme periode året tidligere blev hentet lidt over 40.000 regnskaber mod betaling.
Det svarer til, at der er hentet 4,8 gange så mange regnskaber ned fra de offentlige databaser.

”Interessen for årsregnskaberne har været kolossal over de seneste måneder. Det viser, at Folketingets beslutning om at frikøbe regnskaberne har været rigtig, for alle disse data kommer nu ud at arbejde i erhvervsliv og samfund,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen, og fortsætter:

”Regnskaberne udgør selskabernes økonomiske DNA. Derfor er det ikke overraskende, at der er flere, som kigger kunder og konkurrenter i kortene, nu hvor regnskaberne er gratis. Samtidig kan vi ikke udelukke, at nysgerrighed omkring fx naboens selskab også er medvirkende til stigningen.”

Vær også opmærksom på revisors advarselstegn
For selskaber og banker udgør regnskaberne den vigtigste informationskilde til information om kunder og konkurrenter, og regnskaberne indgår fx i kreditvurderinger eller til tjek af økonomien hos en potentiel samarbejdspartner. Samtidig kan regnskaberne også bruges til at benchmarke sig op mod konkurrenterne.

Når regnskaberne tikker ind, bør man også være opmærksom på, om revisor har hejst en advarselslampe i regnskabet.
I 2014 havde 30.085 ud af de godt 200.000 danske selskaber en anmærkning fra revisor i regnskabet – og langt de fleste anmærkninger handlede om, at revisor påpegede problemer i forhold til selskabets muligheder for at fortsætte sin drift de næste 12 måneder.

”Hvorvidt revisor har løftet advarselslampen i 2014-regnskaberne, er en af de ting, man netop nu kan følge med i, når 2014-regnskaberne tikker ind. Når man ser efter dette, skal man også være opmærksom på, om der overhovedet har været en revisor inde og revidere regnskabet. I 2014 havde cirka 46.000 selskaber fravalgt revision – vi anslår, at over 8.000 af disse selskaber ville have fået minimum én anmærkning, der grundet fravalget ikke kommer frem,” siger Tom Vile Jensen.

Direktør

M: 4193 3151

Nyheder om digitale regnskaber, regnskab og revision