Færre job går tabt i bygge-konkurser

PressemeddelelseI tredje kvartal faldt jobtabet ved konkurser med 500 stillinger. Af det samlede fald stod Bygge og anlægssektoren for 407 færre tabte jobs.

Øverst: Tabte job ved konkurser - alle brancher
Nedrest: Tabte job ved konkurser - byggeriet

Klik for større billeder.

Læs hele analysen her

Samlet er 2.262 fuldtidsstillinger gået tabet ved konkurser i tredje kvartal 2015. Det er 500 færre i forhold til andet kvartal 2015 og godt 60 procent lavere end i første kvartal 2010. Det viser FSR – danske revisorer og eStatistiks seneste opgørelse over tabet af fuldtidsstillinger ved konkurser.

”Vi har udarbejdet statistikken over jobtabet ved konkurser siden 2010, og i dette kvartal rammer vi det hidtil laveste niveau i analysens historie. Generelt har tabet af fuldtidsstillinger ved konkurser været stødt faldende i hele perioden, hvilket er gode tegn for dansk erhvervsliv. Vi har dog også set en række udsving med stigninger i jobtabet – disse kan typisk forklares ved store virksomhedskonkurser for eksempel Cimber Sterlings konkurs,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Byggeriet har trukket i den rigtige retning i 3. kvartal
Det er én branche, som næsten alene, har stået for den positive udvikling i antallet af tabte jobs ved konkurser i tredje kvartal, nemlig bygge og anlægsbranchen.
Ud af det samlede fald i jobtabet ved konkurser på 500 fuldtidsstillinger, kan de 407 henføres til Bygge- og anlægssektoren.

”Den overordnede tendens i bygge- og anlægssektoren har generelt været et faldende jobtab siden første kvartal 2010. Vi ser altså en branche, hvor der nok fortsat er konkurser, men antallet af tabte jobs er kraftigt reduceret. Der er dog også skridt i den forkerte retning. Et eksempel er Pihl og Søns konkurs, som var den primære årsag til at jobtabet ved konkurser i branchen tog et stort spring op i 3. kvartal af 2013,” siger Kent Nielsen, direktør i eStatistik.

Læs hele analysen:

Direktør