Højsæson for friske regnskaber

PressemeddelelseEn fjerdedel af alle danske selskaber indsender deres regnskab i maj.

FSR - danske revisorerRegnskab

Langt de fleste danske selskaber har frist for at indlevere deres 2014-regnskab ved her udgangen af maj. Derfor dukker en hel stribe af ”friske” regnskaber i disse dage op i de offentlige databaser.

”Alene den seneste uge har 9.500 selskaber indsendt deres regnskab. Sidste år så vi, at næsten 50.000 af de samlede cirka 200.000 danske selskaber indsendte deres regnskab i maj. Så det er altså nu, man skal holde øje med de offentlige databaser, hvis man vil have de helt friske tal på kunder, leverandører og konkurrenter,” siger Tom Vile Jensen, erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer.

Kig konkurrenten i kortene
Alle de indsendte regnskaber offentliggøres på virk.dk, hvor det siden december 2014 har været gratis at hente dem.
For selskaber og banker udgør regnskaberne den vigtigste kilde til information om kunder og konkurrenter. Regnskaberne indgår fx i kreditvurderinger eller til tjek af økonomien hos en potentiel samarbejdspartner. Samtidig kan regnskaberne også bruges til at benchmarke sig op mod konkurrenterne.

”Hos FSR – danske revisorer bruger vi eksempelvis regnskaberne til løbende at følge med i, hvor mange danske selskaber der har underskud. Her bød de regnskaber, som blev indleveret i 1. kvartal på gode nyheder, da antallet af selskaber med underskud lå på det laveste niveau siden 2010. Særligt i byggeriet bød årets første regnskaber på langt færre selskaber med underskud. Nu venter vi på det store indryk af regnskaber fra 2. kvartal til at fortælle, om den tendens holder,” siger Tom Vile Jensen.

Bøde hvis regnskabet indleveres for sent
Størstedelen af de danske selskaber følger regnskabsmæssigt kalenderåret. Fra de afslutter regnskabsåret den 31. december, har de en fem måneders frist til at indlevere regnskabet.  Derfor skal rigtig mange selskaber indlevere regnskab ultimo maj. Afleverer et selskab regnskabet for sent, kan Erhvervsstyrelsen udskrive en bøde.

”Sidste år kunne vi se, at rigtig mange regnskaber blev offentliggjort i starten af juni. Det tyder på, at der for alvor er run på ude i virksomhederne op mod deadline – og i en del tilfælde også efter deadline. Men det kan nu godt betale sig, at få regnskabet skibet af sted i god tid, da en overskridelse af fristen kan ende i en personlig afgift på op til 3.000 kroner pr medlem i bestyrelsen/ledelsen i et selskab,” siger Tom Vile Jensen.

Direktør

M: 4193 3151