Mindre end hver tredje danske selskab har underskud

PressemeddelelseSiden fjerde kvartal 2014 har 1.200 selskaber vendt underskud til overskud. Dermed er det første gang siden 2009, at under en tredjedel af de danske selskaber har underskud.

FSR - danske revisorer

33,2 procent af de danske selskaber har underskud. Det svarer til, at cirka 65.100 selskaber har leveret røde tal i deres seneste årsrapport. Tallet dækker dog samlet set over en positiv udvikling, hvor stadigt færre selskaber har underskud. Det viser en gennemgang af årsregnskaberne, foretaget af Experian og FSR – danske revisorer.

”Den positive udvikling ude i de danske selskaber fortsætter støt og roligt. Vi er nu nede på, at lige under en tredjedel har underskud, hvilket er det laveste niveau siden oktober 2008, hvor finanskrisen slog ud i fuld lys,” siger Erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

1.200 færre selskaber med underskud
Samlet har Experian og FSR – danske revisorer gennemgået cirka 196.000 selskabers årsregnskaber.  Gennemgangen inkluderer de regnskaber, som er indleveret i første kvartal 2015. Dermed indgår de første samlede 2014-regnskaber, hvilket betyder, at undersøgelsen giver den første indikation af den samlede udviklingen i 2014.

”Regnskaberne fra første kvartal viser, at cirka 1.200 virksomheder ikke længere har underskud. Det er en god indikator for, at det er lykkedes virksomhederne at fastholde den positive udvikling gennem hele 2014,” siger Tom Vile Jensen.

Den branche, der procentpointmæssigt har sænket andelen af virksomheder med underskud mest i første kvartal, er byggeriet, mens landbruget som den eneste branche oplever en stigning i andelen af virksomheder med underskud.
”Kultur, forlystelser og sport” er den branche, hvor flest selskaber har underskud, og ”fast ejendom” er den branche, hvor færrest selskaber har underskud.

Læs hele analysen

Direktør - Erhvervspolitisk Center