Ny analyse: Færre virksomheder med røde tal på bundlinjen

PressemeddelelseI slutningen af 2014 havde knap en tredjedel af de danske virksomheder underskud, hvilket er den laveste andel i 6 år. Det viser en ny analyse af årsregnskaberne foretaget af FSR – danske revisorer og Experian.

FSR - danske revisorerSMV

Flere virksomheder kæmper sig til bedre økonomi, og andelen af danske virksomheder med underskud er nu på det laveste niveau i seks år.
Siden slutningen af 2009 har rundt regnet 24.000 virksomheder vendt et underskud til overskud, ligesom også antallet af virksomheder med både underskud og angrebet egenkapital er blevet færre. Det viser en ny analyse af samtlige 2014-regnskaber, som FSR – danske revisorer og Experian har gennemført.

”Undersøgelsen giver os en indikation på, at virksomhederne generelt har det bedre. Flere virksomheder tjener ganske enkelt penge, og denne tendens bliver styrket af en flot slutspurt i 2014”, siger Tom Vile Jensen, Erhvervspolitisk direktør i FSR – danske revisorer og fortsætter:

”Men resultaterne kommer ikke af sig selv. Det er en udfordring især for de mindste virksomheder at få skabt en god forretning, fordi konkurrencen er hård, omkostningerne er høje og den generelle økonomiske udvikling er svag.”

På tværs af brancherne er der stor forskel på, hvor godt virksomhederne klarer sig. Mens andelen af virksomheder med underskud i branchen ”fast ejendom” er på det laveste niveau i 6 år, er ”restauration- og oplevelse” fortsat den branche, hvor flest virksomheder har underskud.