DSV vinder Årsrapportprisen 2016

PressemeddelelseDSV blev den store vinder, da DI og FSR – danske revisorer for femte år i træk uddelte priser til de danske virksomheder, der har leveret årets bedste årsrapporter

RegnskabArrangementerFSR - danske revisorer

Klik for større billede
På billedet: Kent Damsgaard, vicedirektør, DI, Charlotte Jepsen, adm. direktør, FSR - danske revisorer, Karsten Munk Knudsen, Senior VP of Corporate Finance, Novo Nordisk (sidste års vinder), Jens H. Lund, CFO, DSV (vinder).

Det blev transportgiganten DSV, der løb med hovedprisen, Årsrapportprisen 2016, for at have leveret årets bedste årsrapport. Prisen blev uddelt ved en konference i Industriens hus torsdag den 1. september. De øvrige prisvindere på dagen var: DONG Energy, bedste CEO og Chairman Letter; FLSmidth, bedste beskrivelse af virksomhedens forretningsmodel; Bavarian Nordic, bedste regnskabsmæssige skøn og vurderinger i årsrapporten.

Ifølge Årsrapportprisens dommerpanel glimrer DSVs årsrapport ved at være kort og præcis samtidig med, at den giver et detaljeret indblik i strategi og forventninger til fremtiden.

CFO, Jens Lund, DSV:

”Arbejdet med årsrapporten er hvert år et vigtig projekt, der involverer medarbejdere på tværs af flere funktioner. For os er det afgørende, at vi hele tiden optimerer processen og forbedrer os på de punkter, hvor det er relevant. Prisen her er en anerkendelse af den indsats og en cadeau til hele holdet; og vi er selvfølgelig overordentlig glade og stolte over at modtage den”.

Læs dommerpanelets begrundelse her:

Det er femte år i træk, at DI og FSR – danske revisorer i fællesskab hylder de danske virksomheder, der på fornemste vis formår at kommunikere til brugerne af deres årsrapporter.  Der var på dette års konference særlig fokus på de tendenser, der vil præge den fremtidige virksomhedsrapportering, herunder behovet for bedre strategisk og fremadskuende information i virksomhedernes rapportering.

Vicedirektør Kent Damsgaard, DI:

”Det er en kunst at skrive kort og præcist. I en tid med stigende krav til forskellige rapporteringsformer også fra politisk side er det vigtigt, at virksomheder som DSV viser, hvordan man kort og præcist kan fortælle om både finansielle resultater og relevante strategiske opkøb”

Igen i år var der tæt løb i mellem de nominerede prismodtagere. De to andre nominerede virksomheder til Årsrapportprisen, Arla og ISS, der vandt i 2014, var med i opløbet til det sidste:

Adm. direktør Charlotte Jepsen, FSR – danske revisorer:

”Årsrapporterne har igen i år været på et meget højt niveau. Danske virksomheder er dygtige til at kommunikere om deres resultater, strategier og forventninger til fremtiden. De bedste årsrapporter er med til at tegne et billede af bedre strategisk og mere fremadrettet information fra ledelsen. Årsrapportprisen og de tilhørende specialpriser er en stor anerkendelse af det enorme arbejde som danske virksomheder lægger i at sikre troværdig regnskabsinformation til virksomhedernes stakeholdere”.

Årsrapportprisen 2016

Vinder:  DSV:
Kontakt: Tina Hindsbo, Media Relations Manager
Tlf. +45 43 20 30 40
Mobil +45 25 41 66 10
tina.hindsbo@dsv.com

Årets specialpriser til DONG Energy, FLSmidth og Bavarian Nordic

Årsrapportprisen sætter også fokus på, hvilke virksomheder, som udmærker sig på udvalgte områder i årsrapporten, som har særlig interesse for regnskabslæserne. I år uddelte DI og FSR – danske revisorer tre specialpriser for følgende udmærkelser:

Specialpris 1 – CEO’s og Chairman’s Letter

Vinder: DONG Energy

Kontakt: Henrik G. Bak, Vice President Group Accounting & Tax
Tlf. +45 99 55 22 05
Mobil +45 99 55 42 68

Specialpris 2 – Beskrivelse af Virksomhedens forretningsmodel

Vinder:  FLSmidth:

Kontakt: Pernille Friis Andersen. Senior Vice President Investor Relations
Tlf. +45 36 18 18 87
Mobil +45 30 93 18 87
pefa@flsmidth.com

Specialpris 3 – Regnskabsmæssige skøn og vurderinger i årsrapporten

Vinder: Bavarian Nordic

Læs dommerpanelets begrundelse her:

Kontakt: Ole Larsen. CFO.
Tlf: +45 33 26 83 94.
Ole.Larsen@bavarian-nordic.com

Tidligere vindere af Årsrapportprisen (hovedprisen)

2015: Novo Nordisk
2014: ISS
2013: Carlsberg

Om Årsrapportprisen og dommerkomiteen

FSR – danske revisorer og Dansk Industri vil med Årsrapportprisen 2016 og tre specialpriser bidrage til at fremme og udvikle gode og informative årsrapporter. Hovedprisvinderen findes af dommerkomiteen, hvis medlemmer er:

• Tina Aggerholm, VP Group Accounting, Carlsberg Breweries, medlem af bestyrelsen og formand for revisionskomiteen i Juristernes og Økonomernes Pensionskasse
  • Pernille Benborg, VP, Head of Group Compliance, ISS A/S, medlem af bestyrelsen for ISS A/S og ISS World Services A/S
  • Michael Ebbe, Group Finance Director, DSV A/S
  • Carsten Krogholt Hansen, Head of Department, CBS
  • Michael West Hybholt, Aktieanalytiker
  • Torben Johansen, Partner, BDO og viceformand for FSR’s Regnskabstekniske Udvalg
  • Kristian Koktvedgaard, Fagleder, Dansk Industri
  • Michael Sten Larsen, Partner, KPMG og medlem af FSR’s Regnskabstekniske Udvalg
  • Søren Kok Olsen, Partner, EY
  • Jens Houe Thomsen, Senior analytiker, Jyske Bank
  • Stig Enevoldsen, statsautoriseret revisor
Yderligere informationer:
For yderligere oplysninger kontakt:
  • Torben Johansen, FSR - danske revisorer: Tlf.: 89 30 78 00 / 20 96 16 26
  • Kristian Koktvedgaard, DI Tlf.: 3377 3577 / 2949 4577

FSR – danske revisorers regnskabstekniske udvalg har igen i år bistået Dommerkomiteen med at gennemgå årsrapporterne for de største ikke-finansielle virksomheder med henblik på at kunne udpege nominerede virksomheder til Årsrapportprisen og de 3 specialpriser.

• Charlotte Jepsen

Administrerende direktør

• Ole Steen Jørgensen

Chefkonsulent - cand.merc.aud.

Fotos - Peter Willersted
Klik på et billede for at hente det i fuld størrelse

Jens H. Lund, CFO, DSV.

Torben Johansen, viceformand, FSR’s regnskabstekniske udvalg, Jeppe Hoff Nielsen, Senior Director, DONG Energy, Kristian Koktvedgaard, fagleder, DI.

Kristian Koktvedgaard, fagleder, DI, Pernille Friis Andersen, Senior Vice President, FLS, Torben Johansen, viceformand, FSR’s regnskabstekniske udvalg.

Michael Sten Larsen, medlem af FSR’s regnskabstekniske udvalg, Ole Larsen, CFO, Bavarian Nordic, Kristian Koktvedgaard, fagleder, DI.