Det offentlige vil automatisk "suge" data fra virksomhederne

PressemeddelelseNy offentlig digitaliseringsstrategi vil gøre op med manuelle indberetninger fra virksomhederne. Data skal i stedet hentes automatisk. FSR – danske revisorer roser initiativet, men advarer om ikke at glemme virksomhedernes retssikkerhed.

RegnskabSMVSkat

Regeringen, KL og Danske Regioner har torsdag morgen lanceret en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, der blandt andet lægger op til at gøre finansielle og økonomiske indberetninger fuldautomatiske for mindre virksomheder.

FSR – danske revisorer støtter op om initiativet, der kan reducere den tid virksomhederne bruger på indberetningerne til det offentlige. Foreningen understreger samtidig, at det retssikkerhedsmæssige perspektiv bør have ekstra fokus, når indberetningerne automatiseres.

”Hvis det offentlige vil ”støvsuge” oplysninger direkte fra virksomhedernes bogholderi, skaber det nogle retssikkerhedsmæssige udfordringer. Myndigheder bør ikke kunne gå ind og åbne digitale skabe og skuffer, som det passer dem. Det bør selvfølgelig være virksomhederne, som har kontrol over, hvilke oplysninger de videregiver, ” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Indberetninger skal tage mindre tid
I en undersøgelse fra januar 2016 vurderer otte ud af 10 revisorer, at offentlig digitalisering over de seneste år har medført, at indberetningerne til det offentlige er blevet mere tidskrævende. Derfor hilser FSR – danske revisorer det velkomment, at den ny digitaliseringsstrategi også sætter fokus på mere brugervenlige offentlige indberetninger med det mål, at både borgere og virksomheder skal bruge mindre tid på at indsende data.

”Overordnet set sætter den ny digitaliseringsstrategi en række ambitiøse mål, som skal gøre det lettere at slippe af med data til det offentlige. Det kan vi kun støtte. Historisk har offentlig digitalisering haft et for ensidigt fokus på effektivisering internt hos det offentlige. Den ny strategi tænker i langt højere grad brugerne ind, og det er positivt, da der er større gevinster at hente. Du kan jo regne på, om det samfundsøkonomisk giver mest, hvis 100 sagsbehandlere hos eksempelvis Skat sparer 10 timer hver, eller 200.000 virksomheder sparer bare 5 minutter hver. Så vi ser frem til et konstruktivt samarbejde med myndighederne om opgaven,” siger Tom Vile Jensen.

Direktør

M: 4193 3151