Familien er den mest søgte alternative finansieringsform

PressemeddelelseCrowdfunding på fremmarch, men familien er fortsat den mest søgte alternative finansieringsform for danske SMV’er, viser ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer.

AnalyseFSR - danske revisorer

Klik for større billede

Hvis banken siger nej, er det ikke ensbetydende med, at de små og mellemstore virksomheder ikke kan skaffe finansiering. Der findes en række alternative finansieringsmuligheder, og disse rykker i større grad ind på radaren hos de små og mellemstore virksomheder.
Kun 2 pct. af de danske revisorer ser slet ikke deres SMV-kunder søge mod alternative finansieringsformer, viser en ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer.

”Når du siger alternativ finansiering, er det typisk business angels, crowdfunding og de offentlige ordninger, som bliver nævnt. Disse står ifølge revisorerne også højt på virksomhedernes liste over alternativer til banken, men det mest brugte er familien, når SMV’erne skal finde alternativer til bankerne,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Når SMV’erne søger mod alternative finansieringskilder, er hovedårsagen ifølge undersøgelsen, at de har fået afslag i banken eller ikke kan stille sikkerhed til banklån.

Crowdfunding på fremmarch
”Et af de alternativer, der er talt meget om den seneste tid er crowdfunding. Og det er ikke gået ubemærket forbi hos SMV’erne,” siger Tom Vile Jensen

I 2015 svarede godt én ud af 10 revisorer, at de så SMV’erne søge mod crowdfunding. I år er det dobbelt så mange.

”Crowdfunding er lidt populært sagt finansieringens Go More eller AirBnB. De forskellige crowdfundingformer har det tilfælles, at de via netbaserede platforme gør det let for en bred kreds af private at få adgang til at støtte en virksomhed med eksempelvis lån. Vi har i Danmark et par platforme, som har fået god tracktion. Den næste tid skal vise, hvor stort et marked crowdfundingen kan bære,” siger Tom Vile Jensen og uddyber:

”Helt centralt er det, at crowdfundingen viser sig fortsat at være omkostningseffektivt for de, der skal låne penge. Samtidig skal den være en troværdig løsning for de, der sætter penge på højkant. Lykkes branchen med det, så er det vores forventning, at flere – både virksomheder og private med frie midler - vil prøve crowdfunding.”

I undersøgelsen svarer revisorerne, at hovedårsagen til søgningen mod crowdfunding er, at SMV’erne har fået afslag i banken, men også muligheden for at rejse den risikovillige kapital til investeringer, som banken typisk ikke må udbyde, får SMV’erne til at søge mod crowdfunding.

Læs hele undersøgelsen

FSR – survey: