SMV: Længere betalingsfrister koster på kreditkassen

PressemeddelelseSmå virksomheder skal ofte mere end 30 dage, før de får betaling for en solgt vare. De lange betalingsfrister betyder, at virksomhederne må trække ekstra på kassekreditten, viser ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer

Analyse

Likviditet – rede penge på hånden – er centralt for en virksomhed. Der skal være penge til at betale regninger, lønninger og så videre. Er der ikke rede penge, når regninger eller lønninger skal betales, må en virksomhed trække på kassekreditten eller låne.

En måde at styrke likviditeten på, er at betale sine regninger så sent som muligt. Det sikrer, at man holder sine penge i egen kasse så længe som muligt, så man undgår at trække på dyre kreditter. Den tilgang benytter rigtig mange sig af.
En ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer viser, at syv ud af 10 revisorer det seneste år har oplevet, at virksomhedernes kunder kræver længere betalingsfrister.

”De længere betalingsfrister går begge veje. Virksomhederne kan holde på egne penge længere, men de betyder også, at virksomhederne er længere om at få penge ind i kassen, når kunderne – de andre virksomheder - betaler senere,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen og tilføjer:.

”Når pengene kommer senere i kassen, rammer det de mindre virksomheder hårdere, da generelt har mindre økonomisk polster. Så når SMV’ernes kunder er længe om at betale regningerne, må SMV’erne trække på ekstern finansiering fx kassekreditter for at få forretningen til at løbe rundt, lyder vurderingen fra revisorerne.”

Der skal tages højde for kassekredit eller factoring
Seks ud af ti revisorer i FSR – danske revisorers undersøgelse peger på, at de længere betalingsfrister betyder, at SMV’er netop må betale for ekstern finansiering.

Det er dog kun én ud af 10 revisorer, der vurderer, at de langebetalingsfrister betyder, at virksomhederne undlader at tage ordrer ind.

”Hvis en lang betalingsfrist er en betingelse for at få en ordre i hus, er det virksomhedens egen vurdering, om den vil sige ja til ordren. Når så få revisorer svarer, at virksomhederne undlader at tage ordrer med lange betalingsfrister, kan det skyldes, at virksomhederne i forvejen har indregnet en eventuelt omkostning til ekstern finansiering i deres budgetter,” siger Tom Vile Jensen.

Moderniseringsstyrelsen skriver i deres vejledning om betalingsfrister fra november 2015, at der i dag som udgangspunkt gælder en betalingsfrist på maksimalt 30 dage i alle kontraktforhold.

Ved kontrakter mellem to virksomheder gælder kravet om den maksimale betalingsfrist på 30 dage dog ikke, såfremt kreditor ved aftale udtrykkeligt har godkendt en længere betalingsfrist, og denne længere betalingsfrist ikke er urimelig over for kreditor.

Læs hele analysen

Direktør - Erhvervspolitisk Center