Otte år efter finanskrisen – 65.000 danske selskaber med underskud

PressemeddelelseI april 2010 havde næsten halvdelen af de danske selskaber underskud. I dag er det reduceret til en tredjedel. Ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer og Experian ser på udviklingen i dansk erhvervsliv fra finanskrisen var på sit værste og frem til i dag.

AnalyseRegnskab

2010 - 2016: Udvikling i underskud og angrebet egenkapital
Klik for større billede

I dette efterår er det otte år siden, at finanskrisen brød ud. Krisen fik ikke kun betydning for aktiemarkederne og boligejerne - den satte også spor i de danske selskabers økonomi.
Lavpunktet blev nået i april 2010, hvor næsten hvert andet dansk selskab kørte med underskud. I dag er det knap hvert tredje selskab, der har underskud, nemlig 32,4 procent svarende til 65.000 selskaber. Det viser en ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer og Experian.

”Siden april 2010, hvor finanskrisen for alvor slog revner i de økonomiske fundamenter hos de danske selskaber, har vi set en generel positiv trend, hvor andelen af selskaber med underskud støt er faldet. Dog er vi ikke tilbage på samme niveau som før finanskrisen, så vi er fortsat nødt til at arbejde på at gøre fundamentet stærkere,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Undersøgelsen af den økonomiske situation i de danske selskaber inddrager regnskabstal afleveret frem til og med tredje kvartal 2016. Samlet indgår cirka 201.000 selskabers regnskaber i opgørelsen.

Flest med underskud: Landbruget er overhalet af overnatning
Da finanskrisen ramte selskaberne var landbruget den branche, hvor den største andel selskaber havde underskud. I dag har landbruget overgivet den kedelige førsteplads til ’overnatning og restauration’.

”På brancheniveau ses det mere tydeligt, hvordan arbejdet med at udbedre det økonomiske fundament er lykkedes. Det bedste eksempel er ejendomsbranchen. Branchen lå under finanskrisen med den fjerde højeste andel af underskudsramte. I dag er det den branche, der har den mindste andel af selskaber med underskud,” siger Tom Vile Jensen.

’Overnatning og restauration’ samt ’kultur, forlystelser og sport’ var under krisen i top 3. Her ligger de stadig i dag. Begge brancher har dog oplevet en klar bedring siden kriseårene. Siden 2010 har de oplevet et fald i andelen af selskaber med underskud på mere end 10 procentpoint.

Læs hele analysen

Direktør