63.200 selskaber har underskud

PressemeddelelseNyt dyk i andelen af selskaber med underskud i andet kvartal af 2016. 1400 færre selskaber har det seneste kvartal haft underskud, og samlet set kører over to ud af tre danske selskaber nu med overskud eller et rundt nul, viser ny analyse fra Experian og FSR – danske revisorer.

AnalyseRegnskab

Selskaber med underskud pr. kvartal (2008-2016)
Klik for større billede

31,4 pct. – ca. 63.200 - af de danske selskaber har underskud. Omvendt har ca. 138.000 selskaber har overskud eller et rundt nul. Det viser Experian og FSR – danske revisorers gennemgang af de seneste regnskaber fra de danske selskaber.

”Overordnet dækker tallene over en positiv udvikling, hvor andelen af selskaber med underskud er faldet støt siden finanskrisen. Vi lander denne gang på det laveste niveau siden oktober 2008. Alene siden 1. kvartal af 2016 har 1.400 selskaber vendt et underskud til overskud eller et rundt nul i deres seneste regnskab,” siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer Tom Vile Jensen.

Fra 1. til 2. kvartal er andelen af selskaber med underskud faldet med 0,7 pct. point fra 32,1 til 31,4 pct.

Færre underskudsramte i næsten alle brancher
Tilbage i 2008 begyndte andelen af selskaber med underskud at stige kraftigt, da finanskrisen satte sit præg på resultaterne i dansk erhvervsliv. I 2010 toppede andelen af underskudsramte, da 47,4 pct. af de danske selskaber havde underskud. Siden har flere og flere selskaber arbejdet sig frem til sorte tal på bundlinjen.

”Udviklingen viser, at det er hårdt arbejde i virksomhederne, som står bag den positive tendens. I 2009 sendte dønningerne fra finanskrisen andelen af underskudsramte i vejret på meget kort tid, mens det nu har taget syv år at reducere andelen af selskaber til samme niveau, som finanskrisen for alvor tog fart i efteråret 2008,” siger Tom Vile Jensen.

Over det seneste år har næsten alle brancher formået at reducere andelen af selskaber med underskud. Landbruget er den eneste branche, hvor flere selskaber har underskud.

Læs hele analysen

Direktør