04. november 2019

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Andelen af virksomheder med et underskud har taget et meget stort hop opad baseret på de senest indkomne årsregnskaber. Hele 37 procent af de danske selskaber har underskud - mod 32 procent til sammenligning med forrige sommer. Stigningen skyldes blandt andet mange nystartede virksomheder ikke overraskende har underskud i deres første levetid.

En stigning på fem procentpoint svarende til, at rundt regnet 20.000 virksomheder flere har minus i stedet for plus på bundlinjen i forhold til sidste år.

”Vi har ikke set en større enkeltstående stigning siden finanskrisen. Det giver umiddelbart løftede øjenbryn, men en del af underskuddene kan forklares med, at der mange iværksætterselskaber og nystartede, der nu afleverer årsregnskaber. Og de vil være mere tilbøjelige til at have et nul eller underskud deres første leveår end andre virksomheder”, siger Tom Vile Jensen, direktør i FSR – danske revisorer, og fortsætter:

”På den måde er tallene og udviklingen med langt flere virksomheder med underskud ikke alarmerende set for dansk erhvervsliv som helhed. Umiddelbart har vi ikke grund til at tro, at det her peger ind i en recession”

Graf og analyse af andelen af danske selskaber med underskud

Selvom en del af stigningen skyldes ikke konjunkturbetingede forhold, så indikerer tallene immervæk også på, at de meget gode år for dansk erhvervsliv lakker mod enden, og at det bliver sværere for flere virksomheder at skaffe sorte tal på bundlinjen.

”Selvfølgelig er udviklingen her også udtryk for, at medvinden for erhvervslivet er ved at aftage. Efter nogle meget gode år skal virksomhederne nu træde hårdere i pedalerne i den kommende tid for at skabe overskud. Og for nystartede for at holde skindet på næsen”.

Læs hele analysen.