08. februar 2019

Byrdeudspil: Forenklinger skal gøre det lettere at være virksomhed – ikke sværere

Bedre digitale løsninger og en skattemappe er rigtig gode tiltag, som regeringen foreslår som dele af et nyt byrdeudspil. Til gengæld vil yderligere reduktioner i årsregnskabet medføre mere bøvl for de mindre virksomheder og fordyre deres finansiering i banken.

Anders Lau nyn@sfe.qx

Regeringen har i dag fremlagt 42 initiativer, der skal gøre det enklere at drive virksomhed i Danmark.

Revisorerne har så sent som i november påpeget, at de samlede administrative byrder i forbindelse med indberetninger til det offentlige er stigende – og peget på færre dobbeltindberetninger og bedre brugervenlige digitale løsninger til at få byrderne ned for virksomheder og revisorer.

Det forsøger regeringen nu at imødekomme med en stribe digitale forslag, blandt andet en digital ’skattemappe’, som skal give selskaber og revisorer overblik over de oplysninger, som Skatteforvaltningen har om et selskab.

”Mange virksomheder og deres revisorer vil få gavn af at samle data i skattemappen. Det har længe været en efterspurgt løsning og vil forhåbentlig spare nogle sagsgange i forhold til at finde oplysninger, og dermed gøre hverdagen nemmere for mange af landets virksomheder, siger Tom Vile Jensen, direktør hos FSR – danske revisorer.

Forslag om årsregnskab vil fordyre SMV’ernes finansiering
Der er også forslag, om et eftersyn af årsregnskabsloven, som skal afdække virksomhedernes og brugernes behov for regnskabsoplysninger, og undersøge om disse behov kan opfyldes med en simplere lovgivning med færre undtagelser og valgmuligheder.

”Meningen med en forenkling er at gøre livet nemmere for virksomhederne i deres hverdag. Forslaget om et eftersyn tager udgangspunkt i en tese om, at en reduktion er lig en forenkling. Så enkel er verden desværre ikke altid. At reducere markant i årsregnskaberne vil få den stik modsatte effekt – det vil medføre mere besvær,” siger Tom Vile Jensen og uddyber:

”Adgangen til regnskabsdata øger gennemsigtigheden, og gennemsigtighed giver færre omkostninger for alle parter. Virksomhederne bruger regnskabsdata til at beskytte sig mod unødige tab ved "dårlige" kunder, og årsrapporten er afgørende for at få finansiering. Så et eftersyn med ensidigt fokus på at reducere mængden af information, bør regeringen tage af bordet. Målet bør i stedet være at skabe bedre data til gavn for væksten i erhvervslivet.”

Læs hele regeringens udspil her:

Mindre bureaukrati – mere vækst