A.P. Møller – Mærsk får CSR-pris for ærlig rapportering

PressemeddelelseÆrlighed; også hvor det gør ondt. Det har A.P. Møller - Mærsk leveret i deres CSR-rapportering, og det har givet dem prisen for bedste CSR-rapport i 2012. NKT, TOP TOY og Middelfart Sparekasse modtog også priser for bedste Global Compact-rapport, bedste emerging rapport og bedste SMV-lokal-rapport.

Det er i år 18. år i træk, at FSR – danske revisorer uddeler priser for de bedste CSR-rapporter fra danske virksomheder. I år er vinderen en virksomhed, som qua sin størrelse har stor samfundsmæssig betydning både lokalt og globalt, og for hvem finansielle resultater og samfundsansvaret går hånd i hånd. Ved åbent og ærligt også at adressere de svære emner i deres CSR-rapportering, sætter prismodtageren fokus på virksomhedens sociale ansvar og indflydelsesmuligheder.

A. P. Møller - Mærsk står der på prisen for bedste CSR-rapport i 2012. Selve prisen blev overrakt til Group CEO i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, af Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn på FSR – danske revisorers årsmøde den 19. september i Bella Center.

Erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn:

”Samfundsansvar er en vigtig del af regeringens erhvervspolitik. På det globale marked er samfundsansvar i højere og højere grad en adgangsbillet og et vigtigt konkurrenceparameter. Det kræver, at man er dygtig til at fortælle omverdenen om sit samfundsansvar, og tør lægge alle kort på bordet – også hvis der er noget, man ikke gør godt nok. Det har A.P. Møller-Mærsk haft evnerne og modet til. At en af landets største virksomheder bliver anerkendt for at rapportere om CSR på eliteniveau har stor betydning for, at dansk erhvervsliv bliver kendt som internationalt førende inden for virksomheders samfundsansvar.”

Ærlig rapportering vinder CSR-prisen
Det var en enig dommerkomite, der pegede på A.P. Møller - Mærsk CSR-rapport som årets bedste.

”A.P. Møller - Mærsk har i år sluttet sig til eliten omkring CSR-rapportering med en CSR-rapport, der lever op til betegnelsen: Rapportering om forretningsdrevet samfundsansvar. At turde adressere også de svære CSR-emner er nødvendigt for at kunne minimere de negative påvirkninger og fremme den positive udvikling i det globale samfund, hvor virksomheden agerer.  A.P. Møller - Mærsk har bevist, at de tør. Blandt andet derfor har de fortjent at modtage prisen for bedste samlede CSR-rapportering,” siger Birgitte Mogensen, formand for FSR – danske revisorers CSR-udvalg.

CEO i A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Nils Smedegaard Andersen:

“A.P. Møller - Mærsk Gruppens succes og vækst både lokalt og globalt er tæt knyttet til en fortsat udvikling af de lande og markeder, hvor Mærsk driver forretning. Det er vores holdning, at vi gør os selv mere konkurrencedygtige ved at integrere sustainability i vores daglige arbejde. Ambitionen om at skabe stærke finansielle resultater og indsatsen på sustainability-området går hånd i hånd. Ikke alene er det i vores egen interesse at levere effektive, bæredygtige løsninger til vores kunder og samarbejdspartnere, det er også en del af virksomhedens værdigrundlag,” siger CEO i A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Nils Smedegaard Andersen.

Sparekassen vinder på lokal forankring
Udover hovedprisen for bedste samlede CSR-rapport blev der også delt priser ud i tre underkategorier. Her fik Middelfart Sparekasse prisen for bedste SMV/lokal-rapportering.

”Når man ser sparekassens rapport, er man ikke i tvivl om, at CSR er noget, man mener alvorligt. Middelfart Sparekasse synliggør i deres rapport en stærk lokal forankring, og de fortæller, hvor de gør en forskel. Det er kort sagt en virksomhed, som er bevidst om sin lokale samfundsmæssige værdi,” siger Birgitte Mogensen.

NKT bedst i Global Compact-rapportering
NKT-gruppen, der blandt andet ejer Nilfisk-Advance, fik prisen for bedste rapport fra virksomheder, som har tiltrådt UN’s Global Compact.

”NKT får prisen, fordi de på kun 33 sider formår at give indsigt i status og resultater i arbejdet med UN Global Compacts 10 principper for bæredygtig udvikling på en så klar og struktureret måde, at man som læser helt glemmer, at der er tale om en international koncern med fire meget forskellige forretningsenheder. Og så tør NKT også sætte ord på dilemmaerne i CSR-arbejdet,” siger Birgitte Mogensen.

TOP TOY bedst blandt de nye
Hos TOP TOY, som sælger og importerer legetøj i Norden, har man fokus på mere end leg. Selv om virksomheden, hvis salgsled tæller kendte navne som Fætter BR og TOYS”R”US, fortsat er i den opbyggende fase, så skinner det igennem, at man har viljen, og det gav TOP TOY prisen for bedste emerging rapportering.

”Engagementet lyser ud af rapporten. Den er et nyt friskt pust; let tilgængelig for læserne og kommunikativt stærk. De lukker paletten op i forhold til fokus på samfundsansvar hos deres underleverandører. TOP TOY viser vilje og en systematisk tilgang, men deres indsats er stadig så ny, at de endnu ikke har mange data på resultaterne. Når de også begynder at komme, bliver det en rigtig spændende virksomhed at følge,” siger Birgitte Mogensen.

CSR er blevet en integreret del af forretningsstrategien
CSR-prisen er et vigtigt element i FSR – danske revisorers bestræbelser på at italesætte og synliggøre værdien af at arbejde aktivt med bæredygtighed og samfundsansvar som en integreret del af forretningsstrategien.
Adm. direktør i FSR – danske revisorer Charlotte Jepsen siger:

”Arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar har flyttet sig markant de senere år. Det ikke længere en elitedisciplin, som dyrkes løsrevet fra virksomhedernes overordnede forretningsstrategi. CSR er blevet mainstream og en integreret del af forretningsstrategien, fordi man har erkendt, at det styrker omdømmet, konkurrenceevnen og bundlinjen. Næste skridt bliver, at få de mindre virksomheder med på vognen. I foreningen vil det fortsat have et særligt fokus, at fremme udviklingen inden for CSR-rapportering, så Danmark og danske virksomheder kan bevare positionen som frontløbere.”

Om CSR-prisen
Det er i år 18. år i træk, at FSR – danske revisorer uddeler prisen for bedste ikke-finansielle årsrapport til en dansk virksomhed.
CSR-prisen gives som anerkendelse af virksomheder, der leverer bemærkelsesværdig CSR-rapportering i en række kategorier:

• Bedste samlede CSR-rapportering 2012 (Hovedpris)
    Vinder: A.P. Møller -Mærsk

• Bedste SMV/lokal-rapportering, med særligt fokus på mindre virksomheder og deres samspil med lokalområdet
    Vinder: Middelfart Sparekasse

• Bedste COP-rapportering*, dvs. rapportering fra virksomheder, der har tiltrådt FN’s Global Compact
    Vinder: NKT

• Bedste emerging, gives til en af nye spillere inden for CSR-rapportering, som er kommet rigtig godt i gang på en rigtig vej
    Vinder: TOP TOY

Dommerpanelet bestod i år af repræsentanter fra blandt andet Dansk Erhverv, DI, ATP, Erhvervsstyrelsen, Threadneedle, CBS og Jøp, Ove & Myrthu.

* I en COP-rapport skal der redegøres for, hvordan virksomheden i praksis følger FN’s Global Compact-principperne inden for miljø, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og bekæmpelse af antikorruption.

Yderligere informationer - kontaktpersoner:

• FSR – danske revisorer:
    Charlotte Jepsen, Administrerende direktør,

Middelfart Sparekasse fik prisen for bedste SMV/lokal-rapport

Billeder fra overrækkelsen af CSR-prisen 2012

Fotos & video: Jesper Voldgaard

CEO i A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Nils Smedegaard Andersen, taler ved overrækkelsen af CSR-prisen 2012.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn overrækker CSR-prisen 2012 til CEO i A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Nils Smedegaard Andersen.

Vicedirektør i Middelfart Sparekasse, Peter Møller, modtog på vegne af sparekassen prisen for bedste emerging-rapportering.

Formanden for FSR - danske revísorers CSR-udvalg overrækker prisen for bedste emerging CSR-rapportering til vicedirektør i Middelfart Sparekasse, Peter Møller.

Søren Isaksen. koncerndirektør i NKT Holding modtager prisen for bedste Global Compact-rapportering.

Formand for FSR - danske revisorers CSR-udvalg overrækker prisen for bedste Global Compact-rapportering til Søren Isaksen. koncerndirektør i NKT Holding.

Formand for FSR - danske revisorers CSR-udvalg, Birgitte Mogensen, overrækker prisen for bedste emerging-rapportering til Peter Gjørup, Joint Group Managing Director hos TOP-TOY.

Peter Gjørup, Joint Group Managing Director hos TOP-TOY, med prisen for bedste emerging-rapportering.

Prismodtagere ved CSR-prisen 2012.
Vindere: Bedste samlede CSR-rapportering 2012 (Hovedpris): A.P. Møller -Mærsk
Bedste SMV/lokal-rapportering: Middelfart Sparekasse