Langt flere unge satser på revisoruddannelsen

PressemeddelelseAntallet af optagne på cand.merc.aud.-uddannelsen er steget med en tredjedel siden 2011. Med mange nye studerende og på bagsiden af en finanskrise er det centralt at sikre, at fagligheden i uddannelsen fastholdes på et højt niveau, for kravene til fremtidens revisorer vil stige, understreger FSR – danske revisorer.

FSR - danske revisorerUddannelse

Revisorbranchen er kendt for tørre tal. Men det afskrækker tilsyneladende ikke de uddannelsessøgende. Optaget på cand.merc.aud.-uddannelsen (CMA), som er hovedvejen til at blive revisor, har i år sat ny rekord.

676 er optaget på cand.merc.aud.-uddannelserne fordelt over hele landet. Det er en stigning på 33 procent i forhold til 2011, og det ligger markant over de seneste mange års gennemsnitlige optag.

”En del af årsagen til den stigende søgning kan nok findes i, at det er lykkedes for revisorbranchen at børste støvet af sit image – og vise, at det er en branche, hvor rigtig meget af arbejdet foregår aktivt ude i virksomhederne med mulighed for at være en del af virksomhedens udvikling. CMA´en og senere revisoruddannelsen placerer ikke de studerende med en kop sort kaffe og hovedet konstant begravet i excel-ark. Den gør dem til en attraktiv medspiller for virksomhederne,” siger administrerende direktør i FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen og uddyber:

”Finanskrisen har sat fokus på, hvor vigtigt det er at have styr på virksomhedens økonomi og nøgletal.  At en erhvervsøkonomisk kandidatgrad derfor er meget attraktiv viser sig ved, at dem med en økonomisk uddannelse typisk har den laveste ledighed. I den nuværende økonomiske situation vil jeg tro, at de uddannelsessøgende også skeler til det faktum, når de vælger studie. En CMA er i det lys en ’safe haven’.”

Bred finansiel forståelse gør CMA´erne attraktive
Cand.merc.aud.-uddannelsen er hovedindgangen til revisoruddannelsen og giver de studerende en bred finansiel baggrund, som klæder dem godt på til at søge arbejde i et revisionsfirma og fortsætte på revisoruddannelsen.

”I CMA´en er der fokus på hele viften af erhvervsøkonomiske discipliner – lige fra regnskabsforståelse og interne kontroller til selskabsret og skat. Det er et godt fundament for at begynde på revisoruddannelsen, men det gør også kandidaterne attraktive i stillinger som fx økonomichef og CFO,” understreger Charlotte Jepsen.

Ny revisoruddannelse stiller høje krav til aud’erne
Revisorkommissionen er sammen med Erhvervsstyrelsen i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på en modernisering af selve revisoruddannelsen. Formålet er dels at få flere igennem nåleøjet; dels at sikre, at fremtidens revisorer har et højt fagligt niveau.

”Den ny revisoruddannelse får en ny og moderne eksamensform. Det bliver nu et hækkeløb frem for højdespring. Den hidtidige meget omfattende skriftlige eksamen på to gange 8 timer erstattes af tre eksaminer. Det faglige niveau slækkes der ikke på, for offentligheden har høje krav og forventninger til revisor. Derfor vil vi også være opmærksomme på, at man også fastholder det høje niveau på cand.merc.aud.-uddannelsen,” siger Charlotte Jepsen og tilføjer:

”Kan vi få flere studerende igennem med samme høje faglighed, er det en stor sejr – både for revisorbranchen og de andre brancher, hvor langt størstedelen af CMA´erne finder arbejde. Men sænkes kravene for at klemme de mange studerende igennem, så risikerer både studerende og virksomheder at stå som tabere i sidste ende, og det er ingen tjent med.”

Vidste du dette om revisoruddannelsen?
Man skal være cand.merc.aud. får at blive godkendt revisor

• Det tager gennemsnitlig 10 år at blive statsautoriseret revisor
  • En kandidat er typisk 34 år, når han/hun endelig bliver revisor
  • Typisk dumper næsten halvdelen af kandidaterne den skriftlige revisoreksamen

Målsætningen med den ny revisoruddannelse er at få dumpeprocenten og aldersgennemsnittet ned samtidigt med, at de høje faglige krav fastholdes.

• Charlotte Jepsen

Administrerende direktør

Nyheder om fsr - danske revisorer og uddannelse