FSR – danske revisorer tager afstand fra betaling til skattelæk af stjålne informationer

PressemeddelelseFSR – danske revisorer advarer mod nyt forslag fra Socialdemokraterne, som vil gøre det muligt for staten at betale for informationer, der er fremskaffet på ulovlig vis

Skat

Socialdemokraterne lancerer i dag et forslag, der bl.a. lægger op til at staten aktivt skal købe sig til informationer, der afslører skattesnyd hos borgere og virksomheder. FSR – danske revisorer advarer mod forslaget, der vil gøre det muligt for staten, at betale for  informationer, der er fremskaffet på ulovlig vis.

”Det er indlysende, at det strider imod nogle helt grundlæggende principper i en retsstat, hvis staten vil benytte ulovligheder til at afsløre ulovligheder. Det er et både moralsk og retssikkerhedsmæssigt skråplan, og det er en sti, som  folkevalgte politikere bør holde sig fra”, siger John Bygholm formand for Skatteudvalget hos FSR – danske revisorer.

Udspillet, der har tre navngivne socialdemokrater som afsendere, omtales i dag i Politiken. Ifølge oplysningerne i Politiken indebærer forslaget derudover, at der på EU niveau arbejdes for en fælles definition af skattely, at virksomheder skal oplyse om udenlandske datterselskaber mv., disses omsætning og skattebetaling i de enkelte lande (land for land-rapportering) , at banker kan blive frataget deres banklicens, hvis de bidrager til skatteunddragelse og at det skal være strafbart i EU at hjælpe selskaber og borgere med at unddrage i skat.

Det sidste er ifølge John Bygholm allerede strafbart i dag.

”EU har i et stykke tid været undervejs med at skabe en fælles definition af skattely. Det samme gælder forslaget om land for land rapportering, mens  det allerede i dag er strafbart at medvirke til skatteunddragelse, så det er der ikke meget nyt i”, siger John Bygholm.

”Hvis forslaget går ud på at betale for oplysninger, der er opnået på ulovlig vis, er derimod en farlig nyskabelse i dansk ret, som jeg gerne på det kraftigste vil fraråde. Man kan ikke legitimere at finansiere kriminalitet, fordi man samtidigt ønsker at modvirke mulig anden kriminalitet”.

• Mette Bøgh Larsen

Skattechef - cand.merc.jur.