14.800 job gik tabt ved konkurser i 2013

Pressemeddelelse14.814 job gik tabt ved konkurser i 2013. Det er 478 færre tabte job end i 2012. Siden 2010 er antallet af job tabt ved konkurser faldet støt. Hovedstaden og Nordjylland var de eneste regioner, hvor jobtabet ved konkurser steg i 2013.

FSR - danske revisorerSMV

4.993 virksomheder gik konkurs i 2013.  I gennemsnit forsvandt cirka tre job pr. konkurs svarende til 14.814 tabte arbejdspladser.  Til sammenligning gik 15.292 arbejdspladser tabt i cirka 5.500 konkurser i 2012. Dermed er der i 2013 tabt 478 færre job på grund af konkurser end i 2012. Det viser en ny analyse fra eStatistik og FSR – danske revisorer.

”Både antallet af konkurser og jobtabet som følge af konkurser er faldet fra 2012 til 2013, og ser vi længere tilbage, taber vi 5.000 færre job i forhold til 2010. Dermed støtter tallene de positive tendenser, der i øjeblikket tegnes for dansk erhvervsliv. Men der er også ting, der bekymrer i opgørelsen”, siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen, og uddyber:

”Ser vi på, hvor mange job der i gennemsnit går tabt pr. konkurs, er det antal steget fra 2,8 til 3. Samtidig stiger gennemsnitsalderen på de virksomheder, som går konkurs. Stigningen i alder og jobtab tyder på, at stadig mere veletablerede virksomheder må dreje nøglen om. Det kunne tyde på, at krisen endnu ikke er færdig med at kræve ofre, men at vi har haft en række virksomheder, der haft mere at stå imod med, som nu langsomt forsvinder.”

I 2009 udgjorde virksomheder ældre end 10 år 17 procent af det samlede antal konkurser. I 2013 var den andel øget til 24 procent.

Byggeriet står for flest tabte job
For et stort antal brancher er antallet af konkurser og jobtabet ved konkurser faldet fra 2012 til 2013. Det gælder eksempelvis for Engroshandel, Transport og Videnservice. I andre brancher er billedet knap så positivt.

”Detailhandlen og industrien slap nådigt gennem 2013 med et fald i antal konkurser på henholdsvis 19 og 11 procent. På trods af det er antallet af tabte job steget med 10 procent i detailhandlen og hele 24 procent i industrien. Sammenhængen mellem antallet af konkurser og de beskæftigelsesmæssige konsekvenser er derfor ikke entydig”, siger direktør i eStatistik Kent Nielsen.

Bygge- og anlægssektoren har også oplevet et fald i antallet af konkurser (-8 procent), men en stigning i antallet af tabte jobs (9 procent). Samtidig er bygge- og anlægssektoren både i 2012 og 2013 den branche, der samlet set har tabt flest jobs på grund af konkurser. Byggeriet mistede nemlig 3.602 jobs i 2013. Dernæst følger industrien med et samlet jobtab på 3.215 arbejdspladser.

Størst fald i jobtabet i Syddanmark
Region Syddanmark stod for det største fald i tabte job som følge af konkurser, da antallet faldt med 23 procent fra 2012 til 2013.
På den modsatte side finder vi Region Hovedstaden og Region Nordjylland, der som de eneste to regioner oplevede en stigning i antallet af tabte job fra 2012 til 2013.
I Region Nordjylland og Region Hovedstaden steg antallet af tabte job med henholdsvis 29 procent og 24 procent.
De to regioner har i kriseårene haft sværest ved at sænke jobtabet ved konkurser. Her er jobtabet kun faldet med 12 procent siden 2010. De øvrige regioner har til sammenligning mindsket jobtabet med 37 procent.

Læs hele analysen:

Udvikling i antal konkurser og jobtab opgjort på brancher, 2012-2013

Antal konkurser

Jobtab

Ændring

Ændring

Alle brancher

-8%

-3%

Landbrug og fiskeri

-24%

-2%

Industri mv.

24%

Bygge og anlæg

-8%

9%

Handel med biler og motorcykler

1%

Operationel service mv.

-6%

12%

Offentlig adm., undervisning og sundhed

-18%

-49%

Kultur, fritid og anden service

-1%

Uoplyst aktivitet

4,5

350%

Kilde: Beregninger af eStatistik – baseret på specialkørsel fra Danmarks Statistik
* Antal fuldtidsansatte er beregnet som det gennemsnitlige antal fuldtidsstillinger i de konkursramte virksomheder året før konkursen. Data er baseret på eIndkomst.

Antal årsværk i konkursramte virksomheder opgjort på regioner, 2010-2013*

Nordjylland

29%

-11%

* Antal fuldtidsansatte er beregnet som det gennemsnitlige antal fuldtidsstillinger i de konkursramte virksomheder i 2012, dvs. i året før konkursen. Data er baseret på eIndkomst.

Direktør - Erhvervspolitisk Center