Vær opmærksom på IVS'erne

PressemeddelelseDe godt 1.500 nystartede iværksætterselskaber har en gennemsnitlig selskabskapital på 3.000 kroner. Det giver fleksibilitet for selskabsejerne, men den begrænsede kapital betyder også, at kunder og leverandører bør være ekstra opmærksomme, når de handler med et iværksætterselskab.

FSR - danske revisorerSMV

Læs også

Læs artiklen her

Det har siden 1. januar været muligt at stifte et iværksætterselskab med kun en krone i selskabskapital. Det har resulteret i, at der ved udgangen af april var godt 1.500 Iværksætterselskaber (IVS’er) i Danmark, viser tal fra Erhvervsstyrelsen.

Et iværksætterselskab kan stiftes med en selskabskapital på mellem 1 krone og 49.999 kroner. Omkring en tredjedel af de stiftede selskaber har en selskabskapital på én krone, mens de resterende er startet med en højere selskabskapital. Den gennemsnitlige selskabskapital for de 1.500 iværksætterselskaber ligger omkring 3.000 kroner.

Hos FSR – danske revisorer ser man positivt på ideen om iværksætterselskaber. Det giver flere muligheder og mere fleksibilitet til iværksættere. Samtidig opfordrer foreningen dog de, som kommer til at handle med iværksætterselskaberne, til at være mere opmærksomme end ellers.

”Når den gennemsnitlige selskabskapital ligger på 3.000 kroner, må vi forvente, at de nystiftede selskaber ikke har meget at stå imod med samlet set. Det bør man være opmærksom på, hvis man indgår i større handler med et iværksætterselskab. Fordelen ved iværksætterselskaberne er jo, at der er begrænset hæftelse, så iværksætteren ikke hæfter med sin personlige formue. Omvendt betyder det også, at en samhandelspartner ikke kan hente flere penge, end der findes i selskabet”, siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Samtidig med de 1.500 iværksætterselskaber er der siden nytår også registreret næsten 6.000 ApS’er og godt 11.500 enkeltmandsvirksomheder. Ved et ApS skal der indskydes 50.000 kroner i selskabskapital, mens ejerne i enkeltmandsvirksomheder hæfter med deres personlige formue.

Tag et kig i årsregnskaberne
Et iværksætterselskab er - efter ønske fra politikerne - ligesom ApS’er underlagt årsregnskabsloven og skal udarbejde årsregnskaber, der skal indsendes til Erhvervsstyrelsen.

”Årsregnskaberne vil give god gennemsigtighed omkring iværksætterselskabernes økonomi, men da selskaberne er nystartede, går der naturligvis over et år, inden de første årsregnskaber er tilgængelige. Derfor må man indtil videre sikre sig oplysninger om selskaberne på anden vis”, siger Tom Vile Jensen.

FSR – danske revisorer har i maj-udgaven af deres medlemsblad spurgt en række revisorer om deres erfaringer med iværksætterselskaberne. Flere af dem peger også på den lave selskabskapital som IVS’ernes akilleshæl.

”Revisorernes foreløbige vurdering er, at IVS’erne er en ok mulighed for at starte et selskab, hvis man ikke har de 50.000 kroner, der skal bruges til at starte et ApS. Samtidig påpeger flere, at selskaberne sandsynligvis vil blive mødt med krav om, at ejeren hæfter personligt medmindre selskabet på anden måde kan vise kreditværdighed. Kort sagt – du skal enten kunne vise, at du selv med lav startkapital er en attraktiv handelspartner - kan du ikke det, slipper du sandsynligvis ikke for at hæfte personligt, hvis du vil låne penge”, siger Tom Vile Jensen.

Læs også:

Direktør - Erhvervspolitisk Center

Nyheder om fsr - danske revisorer og smv