CSR-prisen 2011 til Novo Nordisk og LEGO

PressemeddelelseTo af Danmarks største virksomheder, Novo Nordisk og LEGO, løb torsdag den 6. oktober med æren for at være bedst til at rapportere om virksomhedens samfundsansvar.

CSR

Novo Nordisk fik overrakt den ene af hovedpriserne for at have lavet den bedste CSR-rapport, der er integreret i årsregnskabet, mens LEGO fik overrakt den anden hovedpris for at have udarbejdet den bedste stand alone CSR-rapport.
Virksomheden Palsgaard, der fremstiller emulgatorer og andre ingredienser til brug i levnedsmiddelindustrien, fik prisen for den bedste 1. gangs CSR-rapport.

Prisoverrækkelsen fandt sted ved en ceremoni på Radisson BLU Falconer i forbindelse med FSR – danske revisorers Regnskabskonference 2011.

Administrerende direktør i FSR – danske revisorer Charlotte Jepsen ønsker prisvinderne et stort tillykke med hæderen:

”CSR-prisen er revisorbranchens hyldest til de virksomheder, der er bedst til at håndtere den svære disciplin; at forklare omverdenen om sit samfundsansvar. De CSR-rapporter vi har set i år er af meget høj kvalitet. Derfor er der ekstra god grund til at ønske vinderne tillykke med prisen”, siger administrerende direktør i FSR – danske revisorer Charlotte Jepsen.

Det er 17. gang, at FSR – danske revisorer uddeler den traditionsrige CSR-pris til de virksomheder, der er bedst til at redegøre for deres samfundsansvar i årsrapporten. Formålet med prisen er at sætte fokus på de virksomheder, der igennem deres måde at drive forretning på har vist stort samfundsansvar inden for områder som miljø, klima, social ansvarlighed og andre former samfundsansvar – og som rapporterer om det på en troværdig, forståelig og overskuelig måde.

”CSR-prisen adskiller sig fra andre priser på området ved at have tyngde og substans. CSR-prisen er en blåstempling af kvaliteten i virksomhedernes CSR-indsats. Det er derfor også en erhvervspris, som virksomhederne kan bruge aktivt i deres branding over for kunder og andre forretningsforbindelser”, siger Charlotte Jepsen.

Begrundelser for priserne

Novo Nordisk får hovedprisen for bedste integrerede rapport med den begrundelse, at den er i en klasse for sig: Hvis man vil lære om integreret rapportering, vil det være et oplagt sted at søge inspiration. Der er et stærk governance afsnit inkl. beskrivelse af incitamentsstruktur samt omfattende beskrivelser af risici. Og rapporten giver indtryk af ledelsesengagement og -nærvær i CSR-arbejdet – således er f.eks. alle direktionens medlemmer interviewet.

Lego får hovedprisen for bedste stand alone-rapport med den begrundelse, at der fortælles om spændende CSR-aktiviteter, som har betydning for forretningen – men også for det omkringliggende samfund. Fortællingen følges op med mål og status på målene, og Lego tydeliggør, hvordan væsentligheden af de emner, der rapporteres om, er vurderet.

Palsgaard får prisen for bedste 1. gangs rapportering.  Der er en rød tråd mellem virksomhedens værdier og de emner, der er valgt ud i CSR-strategien - og udmøntet i politikker, mål og måltal. Rapporten behandler både positive og negative sider, og der er en god sammenhæng mellem tekst og billeder. Rapporteringspraksis præsenteres, og det tydeliggøres, hvilke enheder der er omfattet af de enkelte KPI’er.

Yderligere oplysninger:
Kontakt kommunikationschef Anders Lau, mobil 4220 3086