Finanslov: Beskeden håndsrækning til de små virksomheder

PressemeddelelseRegeringen lægger i den nye finanslov op til en beskeden styrkelse af kom-i gang-lånene. Regeringens håndsrækninger er dog for lille til for alvor at afhjælpe de mindre virksomheders finansieringsproblemer, mener FSR – danske revisorer.

FSR - danske revisorer

FSR – danske revisorer havde gerne set, at finanslovsforslaget havde indeholdt flere initiativer, der kan lette adgangen til kapital og finansiering for de mindre virksomheder. En ny analyse viser, at syv ud af 10 revisorer vurderer, at regeringen kan øge væksten på kort sigt, hvis den letter adgangen til finansiering.

Charlotte Jepsen, administrerende direktør i FSR – danske revisorer, udtaler:

”Mangel på finansiering og kapital er den afgørende vækstbremse i øjeblikket. Det er den entydige melding fra revisorerne, som også giver udtryk for, at det er blevet sværere at få finansieret projekter, end det var for et år siden. I lyset af de mange bank-og kreditpakker, som Folketinget har vedtaget de seneste år, er det skræmmende, at så mange oplever, at det er blevet sværere at få finansiering. Den nuværende situation koster vækst. Regeringen kan med fordel udbygge sine initiativer i forhold til Kom-i gang-lån, mere end den har lagt op til.”

Hvad skal den nye regering efter din vurdering gøre for at styrke væksten i virksomhederne på kort sigt (6-12 mdr.)?

(Flere svar angivet)

Antal svar i pct.

Lettere adgang til finansiering

Færre administrative byrder