Økonomisk rådgivning vigtigere i krisetid

PressemeddelelseNy undersøgelse blandt danske virksomheder viser, at finansiel og økonomisk rådgivning er vigtigere i dag end for tre år siden. Adgangen til kvalificeret økonomisk rådgivning kan være et spørgsmål om liv og død for virksomhederne, mener Dansk Erhverv og FSR – danske revisorer

FSR - danske revisorer

Finansiel og økonomisk rådgivning er blevet vigtigere for virksomhederne under krisen. Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse, som erhvervsorganisationerne Dansk Erhverv og FSR – danske revisorer har gennemført blandt 235 virksomheder i servicesektoren.

Otte ud af 10 virksomheder i undersøgelsen svarer, at de mener, at finansiel og økonomisk rådgivning er vigtigere i dag, end det var for tre år siden. Og den holdning er der tilsyneladende en god grund til, at de har. To ud af tre virksomheder svarer nemlig bekræftende på, at professionel økonomisk rådgivning i nogen eller høj grad kan aflæses på virksomhedens bundlinje i form af bedre økonomiske resultater.

Christian T. Ingemann, direktør i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, mener, at undersøgelsen sætter en tyk streg under værdien af professionel økonomisk rådgivning:

”Virksomhederne ved godt, at det lige nu er vigtigere end nogensinde før at have styr på sine nøgletal, sine budgetter og regnskaber, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at få nye lån eller tiltrække investorer og samarbejdspartnere. Adgangen til kvalificeret økonomisk rådgivning kan være et spørgsmål om liv og død for virksomhederne i den aktuelle økonomiske situation”.

Revisor er den foretrukne rådgiver
Undersøgelsen viser desuden, at revisoren er virksomhedernes foretrukne finansielle rådgiver. Tre ud af fire virksomheder har den opfattelse, at revisor har bedre forudsætninger for at give økonomisk rådgivning end andre rådgivere.

Oveni styrker revisors ydelser virksomhedernes tillid til samarbejdspartnere og leverandører. To ud af tre virksomheder svarer bekræftende på, at det i nogle tilfælde eller i alle tilfælde kan gå ud over tilliden til samarbejdspartnerne, hvis de fravælger revision.

For Charlotte Jepsen, administrerende direktør i FSR – danske revisorer, kommer resultatet ikke som nogen overraskelse:

”Vi ved fra flere undersøgelser, at revisor er den foretrukne rådgiver. Revisor kommer på virksomhederne hver dag og har en dyb indsigt i virksomhedernes DNA. Revisor kan hjælpe med at skabe en sundere forretning. Og det er ikke kun hjælp til regnskabet, jeg taler om. Undersøgelsen viser tydeligt, at virksomhederne benytter revisoren til en bred vifte af opgaver lige fra skatterådgivning og momsindberetning til hjælp med finansiering og rådgivning om vækstmuligheder”.

Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført som et samarbejde imellem Dansk Erhverv og FSR – danske revisorer. Et tilfældigt udsnit af Dansk Erhvervs medlemmer har i august 2011 fået tilsendt et spørgeskema per email, og i alt 235 medlemsvirksomheder har besvaret det. Undersøgelsen dækker et bredt udsnit af virksomheder inden for servicesektoren.

Læs hele spørgeskemaundersøgelsen her