Stor stigning i antallet af ulovlige aktionærlån

PressemeddelelseRevisor supplerer oftere og oftere årsregnskaberne med en oplysning om, at ledelsen eller andre nærtstående parter har taget et ulovligt lån i virksomheden. Omfanget af supplerende oplysninger om ulovlige lån vidner om værdien af revision, mener FSR – danske revisorers administrerende direktør Charlotte Jepsen

FSR - danske revisorer

Siden 2006 er det samlede antal supplerende oplysninger om ulovlige aktionær-, anpartshaver- og ledelseslån i danske virksomheders regnskaber næsten fordoblet. Fra 8.705 ulovlige lån i 2006 til 15.657 lån i 2010.

Det viser den første kortlægning af omfanget af ulovlige aktionærlån i danske virksomheder, som er gennemført af FSR – danske revisorer. Analysen er baseret på en særkørsel hos kreditanalysevirksomheden Experian og egne beregninger.

Den stigende tendens ses også tydeligt, når man ser på andelen af ulovlige lån i forhold til det samlede antal reviderede regnskaber i perioden. I 2006 var det godt 5 pct. af alle regnskaber, der havde en supplerende oplysning fra revisor om ulovlige lån mod godt 8 pct. af virksomhederne i 2010.

Administrerende direktør i FSR – danske revisorer, Charlotte Jepsen, er overrasket over omfanget af supplerende oplysninger om ulovlige lån i regnskaberne:

”Det er første gang, at vi får et overblik over omfanget af problemet. Og jeg må sige, at det kommer som en overraskelse, at omfanget er så stort. Det vidner heldigvis om, at vores medlemmer er opmærksomme på ulovlighederne og hejser et advarselsflag, når der er noget galt. Revisor er offentlighedens tillidsrepræsentant, og værdien deres ydelse ligger netop i, at offentligheden får kendskab til uregelmæssighederne i regnskaberne.”

Læs hele analysen:
Analyse: Brug af ulovlige lån til aktionærer, anpartshavere og ledelser i danske virksomheder (pdf)

Figur 1
Udvikling i antallet af ulovlige aktionær- og anpartshaverlån

Klik for at se grafen i fuld størrelse

• Charlotte Jepsen

Administrerende direktør