Med hjerteblod og klar vision når man langt

Digital SignaturTalmennesker i Nørresundby/Aalborg har haft vokseværk og tæller i dag knap 20 medarbejdere. De to ejerpartnere Carsten Lie og Lars Danmark B. Bruun har valgt at kalde sig Talmennesker for at understrege vigtigheden af, at bag tal og Excel-ark gemmer sig det vigtigste i forhold til kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere: En relation og et ansigt. Det seneste år har været travlt og hektisk, men med hjerteblod og en klar vision som brændstof når man langt.

SMV

Fotos/ Nils Krogh, fotograf hos Clienti A/S (Lars Danmark B. Bruun til venstre og Carsten Lie til højre)

For et års tid siden traf Carsten Lie og Lars Danmark B. Bruun en vigtig beslutning. På dette tidspunkt var de begge partnere i Revision Limfjords afdeling beliggende i Nørresundby/Aalborg, og i sommeren 2018 mente de, at tiden var moden til at gå nye veje. I løbet af årene op til 2018 havde afdelingen i Nørresundby/Aalborg haft vækst i både omsætning og antal af medarbejdere, og af forskellige årsager havde Carsten og Lars et brændende ønske om at få foden 100 procent under eget bord.

Den sommer blev kendt for at slå adskillige varmerekorder i Danmark, men for de to nordjyder blev den desuden hektisk. Da de to herrer kom tilbage fra sommerferie, blev tankerne om at gå selvstændigt mere konkrete. Den 7. september blev beslutningen om en overtagelse af revisionsforretningen meddelt officielt, og den 18. september var aftalen om Talmennesker en realitet. Som om dette ikke var nok: Carsten blev i løbet af den samme uge far.

Historien om Talmennesker starter 1. oktober 2018. Årene i Revision Limfjord ser Carsten og Lars tilbage på med et smil og som et skridt på vejen til det, der måske altid har ligget i kortene for de to ejerpartnere. Carsten er næsten født ind i branchen og startede sin karriere i sin fars revisionsvirksomhed Andersen & Lie. Lars startede sin karriere hos TS Revision for derefter at fortsætte sin karriere i KPMG i næsten 20 år.

I 2014 fusionerede Andersen & Lie med Revision Limfjord, og Carsten trådte ind i direktionen. Et års tid efter krydsedes Carstens og Lars’ veje. De havde kendt hinanden i mange år, men først her blev de kollegaer. Lars indtrådte som partner med sin daglige gang på kontoret i Nørresundby/ Aalborg og indgik også i Revision Limfjords bestyrelse. De to var et stærkt team, “and the rest is history”, som man siger.

Talmennesker ser dagens lys
Det var nok ikke tilfældigt, at Carsten og Lars fandt sammen og tog det store spring. Begge kommer de af familier, hvor fædrene var selvstændige erhvervsdrivende, og selv om de kommer fra forskellig baggrund, har de det til fælles, at forandring og nytænkning ikke må stå i vejen for de drømme, man nu engang har.

“Jeg stod i 2011 med på sidelinjen, da min hustru og hendes kompagnon etablerede et reklamebureau, og jeg har nok altid haft entreprenant blod i årerne. Selv om jeg har været i KPMG i mange år, har jeg altid haft en stor forkærlighed for små og mellemstore familie- og ejerledede virksomheder og den entreprenørånd, som man finder der,” forklarer Lars og fortsætter:

“Jeg kunne se, at Carsten også havde det DNA. Det sagde jeg faktisk også til ham på hans 40 års fødselsdag, hvor både Carstens far og mor var til stede: Du er et klon af dine forældre. Hvor har du dog fået meget godt med fra din fars side i forhold til at drive forretning, men hvor er det dog også en gave fra din mor, at du tænker i udvikling, forandring og er parat til nye eventyr.”

De to ejerpartnere har samtidigt lært at dyrke de forskelligheder, som de hver især repræsenterer. Lars tænker langsigtet og strategisk, mens Carsten i højere grad indtager positionen som daglig leder af organisationen. De er ikke nødvendigvis enige om alt, men de finder altid fælles fodfæste og respekterer hinandens synspunkter. Mest af alt har forandring og udvikling dog været nøgleordene, samt modet og ønsket om at gøre tingene anderledes:

“Det er den dimension, vi har fået lagt ned over den virksomhed, som vi har i dag, og det er den dimension, som vi ønsker, skal være en del af organisationens kultur. Vi skal udvikle vores kunder, vi skal udvikle vores virksomhed, og vi skal udvikle os som mennesker,” påpeger Carsten.



Ejerpartner Carsten Lie

Den menneskelige dimension 
Det er ingen tilfældighed, at Talmennesker – Lie & Bruun Revisorer har valgt at kalde sig Talmennesker. Ejerpartnerne ønsker at signalere til både omverden og internt i virksomheden, at den menneskelige dimension spiller en afgørende rolle i jagten på succes og arbejdsglæde. Denne tilgang finder man ikke alle steder i branchen, påpeger de to nordjyder.

“Det er jo ikke bare en floskel, når vi siger, at tal er mennesker. For de kunder, som vi arbejder med hver dag – der er de tal, som vi hjælper dem med, jo afgørende for deres liv, familier og fremtid. Så hvis man ikke forstår mennesker, forstår man jo heller ikke sådan helt ned i materien, hvad tallene betyder for dem. Især for ejerlederne. Du skal turde tale til dem som menneske – som ægtemand, hustru, søn, svigerdatter, eller hvordan konstellationen nu er. Og det er jo efterhånden bevist, at beslutninger tages emotionelt og argumenteres rationelt, så hvad hjælper det, hvis vi ikke forstår rigtige mennesker.”

Til dette uddyber Lars:

“Det er den ene dimension af Talmennesker. Derudover mener vi, at vi mangler den menneskelige dimension i hele branchen i forhold til den struktur, vi bygger revisionsvirksomheder på.  Jeg tror, at problemet gennem tiden har været det ekstreme fokus på egen person, egen vinding, egen status og egen kundeportefølje. Gennem alle årene har branchen haft en tendens til at sige, at personen med den største portefølje havde mest at skulle have sagt. Med det siger vi jo, at der kun er én type, der kan blive en succes. Så får vi en masser kloner – i stedet for forskellige mennesker, som alle bidrager med noget forskelligt. Så omfavner man kun den styrke, der ligner ens egen. Og den er jo svær – i alle typer af partnerdrevne virksomheder. At man anerkender, at den der sørger for, at kontoret faktisk kører effektivt og produktivt med glade medarbejdere hver dag, bidrager lige så meget som den, der henter opgaverne ind,” og Carsten supplerer: “Der er ikke noget, der hedder dine og mine kunder. Det er Talmenneskers kunder.”

Ejerpartner Lars Danmark B. Bruun

Generationsskifte – mennesket i centrum
Den menneskelige dimension spiller også en central rolle i relationen til kunderne. Her opfordrer Talmennesker sine kunder til at gøre det, som de selv lige har gjort. Det kan være en anbefaling af, at en SMV-kunde skal tænke i et generationsskifte i tide eller frikøb.

“Jeg tror, at det er vigtigt, at man kan hvile i sig selv og i sin virksomhed de sidste år på arbejdsmarkedet. Når man er 55, 56 eller 57 år, skal man have et klart billede af, hvem der skal overtage den ejerledede virksomhed. Man kan ikke tale med kunder om generationsskifte i syv år – det gider de heller ikke. Men man kan godt gøre sig klar i organisationen og sige, at nu har vi en plan for fremtiden og være stolt over at aflevere nøglen til en person, som ejerlederen har hjulpet. Så kan ejerlederen gå ud ad døren på en god måde, når han eller hun så fylder 65’ish år i stedet for at få lange negle og hænge fast i bordkanten,” forklarer Carsten, og Lars understreger, at det også gælder revisionsbranchen:

“Der er nogle revisionsvirksomheder, som får kæmpe generationsskifteudfordringer, hvis de ikke begynder at rette op på den der holdning til, hvad det vil sige at gøre sig klar. Man skal have det i sit mindset.”

Fremtiden
Talmenneskers forretningsmodel hviler på tre ligeværdige ben. Erhvervsservice, revision/regnskab/skat og rådgivning, og de bliver behandlet og betragtet på samme måde, hvor intet er finere end noget andet. De to ejerpartnere fokuserer også i fremtiden på alle tre områder og ønsker at fortsætte udviklingen af de tre ben.

“Nu er det tid at stoppe op og glæde sig over alt det, vi har nået på et år. Vi har fastholdt vores omsætning og lidt til, og medarbejderne har været med på rejsen hele vejen,” fortæller Carsten, og Lars supplerer:

“Nu har alt det her været nyt, og begejstringen har været stor. Vi lykkedes med at komme på egen platform og var igennem kvalitetskontrollen med et fint resultat. Nu skal vi faktisk til at motiveres af en hverdag. Sammen med kunderne. Altså det vi egentlig er sat i verdenen for. Det er også det, vi kan mærke på medarbejderne og os selv. Det har været meget intenst, men heldigvis på den fede måde. Og det har det været, fordi vi har kørt på det brændstof, som hedder hjerteblod og troen på, at vi kan noget andet. Men på et tidspunkt må man lette lidt på speederen – ellers brænder man ud – og det er der ikke meget menneskelig hverdag eller fremtid i.”

Tal er mennesker.