Hårfin balance mellem retssikkerhed og kontrol ved køb af lækkede oplysninger

DebatKommentar, 8. september

FSR - danske revisorerSkatVærdien af revision

Det danske skattevæsen har store udfordringer og mangler både mandskab og maskinkraft til at løfte en omfattende og kompleks opgaveportefølje. Skatteministeren præsenterede for et par uger siden et oplæg til, hvordan en ny organisering kan sikre en mere effektiv kontrol og inddrivelse. Foreningen fremlagde sideløbende sammen med Told- og Skatteforbundet forslag til, hvordan skattekontrollen kan effektiviseres ved i højere grad at stå på skulderne af det arbejde, revisorerne udfører i forbindelse med revisionen, eller når de hjælper virksomhederne med deres indberetninger til skat.

Siden har flere inkassobureauer meldt sig på banen og tilbudt at købe og inddrive borgere og virksomheders gæld til det offentlige. En gæld der i skrivende stund beløber sig til svimlende 93 milliarder kroner. Et beløb der formentlig også er blevet så stort, fordi den forudgående kontrol af virksomhederne stort set er forsvundet.
Og I går meddelte skatteministeren så, at han sammen med Folketingets Skatteudvalg havde besluttet at købe lækkede dokumenter fra de såkaldte Panamapapirer gennem en anonym ukendt sælger.

Det vil være et nybrud, men ikke nødvendigvis nogen dårlig forretning, hvis politikerne siger ja til, at private kan inddrive gæld til det offentlige. Hvis pengene under alle omstændigheder er afskrevet, så kan den samfundsmæssige bundlinje kun blive bedre ved at inddrage private aktører.

Men det afgørende politiske nybrud er imidlertid, at politikerne accepterer at benytte lækkede oplysninger uden at kende bagmændene. Den beslutning lander midt i den hårfine balance mellem hensynet til at sikre provenuet til statskassen og skatteborgernes retssikkerhed.

Med købet af de lækkede data bliver der sendt et vigtigt politik signal: Vi tolerer ikke snyd med skattebetalingen via sindrige skattekonstruktioner og skattely. Og det er et vigtigt budskab. EU-kommissionen har beregnet, at 149 milliarder kroner befinder sig i skattely.

Men politikerne skal være bevidste om, at datakøbet juridisk og retssikkerhedsmæssigt ligger i en gråzone. Vi ved ikke, om oplysninger om navngivne danske personer og virksomheder er opnået gennem kriminelle handlinger. Derfor skal de implicerede personer og virksomheder have en ordentlig behandling. Skatteborgernes retssikkerhed skal være i højsædet, når myndighederne begynder at behandle og dele de indkøbte oplysninger. Myndighederne har alene konstateret, at data er valide – ikke om de involverede personer er skyldige i skatteunddragelse eller ej.

Det er Folketingets opgave at sikre, at det her ikke bliver en heksejagt eller glidebane. For det er langt fra sikkert, at alle på listen har noget at skjule. Derfor giver det god mening, når Dansk Folkepartis skatteordfører foreslår, at Rigsrevisionen skal kikke skattemyndighederne over skulderen.

Skattemyndighederne i Tyskland har i en længere periode købt data og haft en vis succes hermed. Det bliver spændende at se, hvordan det virker i en dansk kontekst.

Foreningens budskab er klart: Vi accepterer ikke skattesnyd, og vi accepterer ikke, hvis skatterådgivere hjælper deres kunder med sindrige skattekonstruktioner for at unddrage sig at betale skat.

Det er en vigtig politisk opgave at bekæmpe skattely og skatteunddragelse.  Derfor har vi valgt at bruge foreningens årsmøde i næste uge til denne vigtige debat. Politikernes opgave bliver at finde balancen mellem hensynet til en effektiv skattekontrol og hensynet til dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

Læs mere om årsmødet her.


Kontakt

  • Charlotte Jepsen

    Administrerende direktør

    3369 1098
    4193 3198