30. januar 2018

Nyheder og pressemeddelelser Pressemeddelelse

Ny digitaliseringsstrategi: SMV’ernes digitale potentiale drukner

Manglende kompetencer og manglende indsigt i mulighederne er de største barrierer for at udnytte ny teknologi og digital omstilling til at øge konkurrenceevnen. Det viser en ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer, der offentliggøres på dagen, hvor regeringen kommer med en ny digitaliseringsstrategi. Økonomien til investeringer i digitale løsninger er også en udfordring. Her kan afskrivninger være en løsning, foreslår revisorerne.

Billede af Anders Lau

Anders Lau Pressechef
nyn@sfe.qx 4193 9147

Billede af Camilla Hesselby

Camilla Hesselby Vicedirektør
pur@sfe.qx 2556 4196

De små og mellemstore danske virksomheder kan ifølge revisorerne miste konkurrenceevne på grund af manglende investeringer i ny teknologi og digital omstilling. I en undersøgelse fra FSR – danske revisorer svarer under hver tiende revisor, at SMV’erne investerer tilstrækkeligt til ikke at miste konkurrenceevne.

Manglende kompetencer og manglende forståelse for mulighederne er ifølge revisorerne de største barrierer for at udnytte ny teknologi og digital omstilling til at øge konkurrenceevnen hos SMV’erne.

Derfor håber man hos FSR – danske revisorer, at kompetencer og indsigt i de digitale muligheder er et centralt element i den digitale vækststrategi, som Erhvervsminister Brian Mikkelsen præsenterer senere i dag.

”Sat på spidsen er situationen ude i SMV’erne, at potentialet drukner i manglende viden omkring de mange muligheder, der er. Derfor er det et godt initiativ, at regeringen nu kommer med en digitaliseringsstrategi, hvor der fx kommer en matchmaking-platform for virksomheder. Det vil være en af løsningerne på kompetenceudfordringer. Rådgiverne vil være en anden,” siger Charlotte Jepsen, adm. direktør i FSR – danske revisorer.

”Med den nye digitale vækststrategi får vi forhåbentligt sat et eftertryggeligt fokus på at øge viden og kompetencer omkring ny teknologi og digital omstilling hos SMV’erne. Så vi ser selvsagt frem til at se den fulde strategi senere i dag,” siger Charlotte Jepsen, der selv har sat en handlingsplan i gang for at sikre, at revisorerne sammen med deres kunder kan høste gevinsterne af den nye teknologi.

Skab rammevilkår der understøtter SMV’ernes investeringer
Et er at se mulighederne. Noget andet er at investere i dem. Investeringer er ikke gratis, og en stor del af revisorerne peger på manglende økonomi som en barriere for SMV’ernes brug af ny teknologi og digital omstilling.

En løsning kunne være mulighed for at straksafskrive IT-indkøb, således at SMV’erne kan fradrage hele indkøbet – uanset beløb - med det samme, i stedet for at beløbet som nu deles op og afskrives over en længere årrække, foreslår revisorerne. Tidligere surveys bekræfter, at adgangen til at straksafskrive er en af måderne, hvorpå man kan stimulere virksomhedernes investeringer.

”Set fra vores side går det ud på, at skabe rammevilkår der åbner for digitale investeringer hos SMV’erne. Det handler om, at sætte SMV’erne i stand til at håndplukke de løsninger, der fra start kan forbedre den enkeltes forretning fx hjemmeside, digital økonomistyring, indkøb af IT osv. Her peger revisorerne på, at straksafskrivninger kan øge investeringerne i den digitale omstilling,” siger Charlotte Jepsen.

Læs hele undersøgelsen.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder