Ny teknologi kan forbedre din konkurrenceevne

Din Revisor InformererDanmark er blandt de mest digitale lande i EU, men de danske virksomheder halter efter, hvad angår anvendelsen af nyere teknologier. Har du styr på, hvilke muligheder den nye teknologi giver dig og din virksomhed?

SMVDigitalisering

Du kan hente nyheden i word-format her

Der er gode muligheder for at forbedre din virksomheds konkurrenceevne ved at investere i ny teknologi og digital omstilling. Det viser en undersøgelse foretaget af FSR – danske revisorer, som havde til formål at undersøge SMV’ernes muligheder og barrierer for at udnytte ny teknologi og digital omstilling til øget konkurrenceevne. Det er som udgangspunkt en økonomisk god idé at investere i ny teknologi. De mange digitale muligheder kan fremadrettet både påvirke top- og bundlinjen i din virksomhed positivt. Vær opmærksom på, at teknologien naturligvis skal passe til netop din virksomhed, og at du skal tænke over, hvordan teknologien kan anvendes, eksempelvis ved at effektivisere nuværende processer eller ved at åbne helt nye muligheder for virksomheden. Sidstnævnte kunne eksempelvis være nye måder at sælge på.

Produktion, lagerstyring og bogføring er de tre nedslagspunkter, som ligger i toppen af revisorernes liste over områder, hvor du kan øge din virksomheds konkurrenceevne via ny teknologi og digital omstilling.

Begynd med de lavthængende digitale frugter
Det behøver ikke at koste en formue at digitalisere din virksomhed – begynd med de lavthængende digitale frugter. Tag fat i de simple digitale løsninger som for eksempel en app på din mobiltelefon eller tablet, der gør det muligt for dig at bruge digital ordrestyring eller fakturering, når du eksempelvis er på farten. En anden mulighed er at analysere de data, du allerede har om dine kunder. Viden om, hvornår kunderne køber, hvad de køber, og hvor meget de køber, kan hjælpe dig til finde ud af, hvordan du kan sælge mere af det samme produkt eller eventuelt nye produkter til dine kunder.

SMV:Digital – Styrket digitalisering af SMV’ere
Regeringen har etableret et samlet tilbud, kaldet SMV:Digital, til danske SMV’ere. Tilbuddet skal understøtte SMV’ernes digitale omstilling og give en brugervenlig, digital adgang til tilbud, som imødekommer den enkelte virksomheds behov. Det gøres blandt andet ved at yde tilskud til privat rådgivning om afklaring af virksomhedens digitale muligheder. Vilkår og muligheder for at få privat rådgivning er dog endnu ikke offentliggjort.

Som en del af SMV:Digital etableres der et e-handelscenter i Erhvervsministeriet, der skal fremme danske SMV’eres brug af e-handel. Læs mere om SMV:Digital.

Kontakt

  • Jan Wie

    Kommunikationschef - interne medier og medlemmer

    3369 1028
    4193 3128
  • Amalie Matilde Redke Sørensen

    Student