10. november 2020

Fagligt fokus

Fagligt Fokus på FSR – danske revisorers faglige udvalg

Foreningens styrke kommer for alvor til udtryk i det arbejde, der udføres, og de resultater, der skabes i vores faglige udvalg. I 2020 har dette været særligt tydeligt i corona-arbejdet.


Billede af Camilla Hesselby

Camilla Hesselby Vicedirektør
pur@sfe.qx 2556 4196



Kære læser

Denne gang har jeg valgt at dedikere Fagligt Fokus til hjertet og grundstenen i foreningens faglige arbejde – nemlig de faglige udvalg og arbejdsgrupper, som vi har nedsat, og som er afgørende for, at foreningen kan levere gode faglige resultater og input – både til medlemmerne, men også som understøttelse af de politiske initiativer.

De faglige udvalg

Vi har nedsat følgende ni faglige udvalg:

  • Revisionsteknisk Udvalg (REVU)
  • Regnskabsudvalget (REGU)
  • Skatteudvalget
  • Kvalitetsudvalget
  • Det finansielle udvalg (FINU)
  • Cybersikkerhedsudvalget
  • Etikudvalget
  • Udvalget for Samfundsansvar og Bæredygtighed (USB)
  • Udvalget for revision af Offentlig Virksomhed

Udvalgsmedlemmerne er alle specialister inden for de enkelte fagområder, og de udgør en bred repræsentation af medlemskredsen. Udvalgene består oftest af 6-10 medlemmer.

Udvalgsmedlemmerne er engagerede ildsjæle, som aktivt deltager i foreningens arbejde. Dette har i mange år været vores oplevelse, men i marts 2020, hvor corona-krisen startede, trådte udvalgene i særlig grad i karakter og viste deres store værdi og kapacitet. Da de første hjælpepakker skulle etableres, så vi i ganske særlig grad styrken i at stå sammen i en samlet branche. Styrken betød, at vi kunne levere højt kvalificeret rådgivning til myndigheder og politikere og inden for meget korte frister. Uden den helt særlige indsats, som i dette tilfælde særligt lå i Regnskabsudvalget, Revisionsteknisk Udvalg og Skatteudvalget, havde dette ikke været muligt.

Men vi ser også værdien på mange andre områder – fx ESG-rapportering, revisortilsyn, udvikling af nye ydelser som fx GDPR-erklæringer, erklæringer og vejledning og høringssvar generelt.

Alle medlemmer af foreningen, som har de rette kompetencer inden for de enkelte fagområder, har mulighed for at søge om at deltage i udvalgsarbejdet. Ansøgningsfristen i år er på søndag den 15. november.

Det er bestyrelsens Nomineringsudvalg, som behandler ansøgningerne, og bestyrelsen, som herefter nedsætter udvalgene.

Arbejdsgrupper

Ud over de faglige udvalg har foreningen nedsat en række mere uformelle arbejdsgrupper:

  • Selskabsretsgruppen
  • Børsarbejdsgruppen
  • Momsarbejdsgruppen
  • Kreditinstitutgruppen
  • Investeringsarbejdsgruppen
  • Forsikringsarbejdsgruppen
  • Arbejdsgruppen for andelsboliger og almene boliger
  • Forsyningsarbejdsgruppen
  • Hvidvaskarbejdsgruppen

Medlemmer af arbejdsgrupperne er, ligesom i de faglige udvalg, specialister inden for de enkelte fagområder, og de repræsenterer medlemskredsen bredt.

Alle medlemmer af foreningen, som har de rette kompetencer inden for de enkelte fagområder, kan løbende melde sig til at deltage i arbejdsgrupperne. I øjeblikket søger vi fx deltagere til Arbejdsgruppen for andelsboliger og almene boliger.

Arbejdet i arbejdsgrupperne er i princippet det samme som i de faglige udvalg, men omfanget er mindre, og der afholdes typisk ikke møder. Dialogen sker via e-mail og telefon, og kun i særlige tilfælde er der behov for et online-møde.

På gensyn i næste nummer af Fagligt Fokus.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber