08. juli 2020
Fortsat udfordringer med den digitale indberetningsløsning
Erhvervsstyrelsen har primo denne uge foretaget justeringer i indberetningsløsningen, men der er fortsat udfordringer med erklæringen.
Heidi Roger Martens
Fagkonsulent, cand.merc.aud.
Louise Nellemann
Faglig chef - revision, etik og kvalitet, Statsautoriseret revisor
Der er nedenstående kendte udfordringer med den digitale indberetningsløsning.
Af hensyn til fremdriften opfordres de revisorer, der er forhindret i at afgive erklæringer som følge af fejl i den digitale erklæring, til at afgive en erklæring i Word i stedet. Det kan ske ved at vælge ”erklæring med modifikationer” i starten af indberetningen og følge de relevante steps. Erhvervsstyrelsen har oplyst, at det ikke vil forlænge sagsbehandlingstiden for kompensationsansøgningen, at erklæringen er afgivet på den måde.
De kendte udfordringer:
Alternativ referenceperiode
For virksomheder, der har anvendt alternativ referenceperiode, anføres den almindelige referenceperiode frem for den alternative referenceperiode i bilag 1 til erklæringen. Erhvervsstyrelsen håber, at fejlen kan være rettet fredag morgen.
Beløb for ekstraordinære omstændigheder
For virksomheder, som har medtaget ”ekstraordinære omstændigheder”, indsættes referenceomsætningen i stedet for summen af de ”ekstraordinære omstændigheder” i erklæringen. Erhvervsstyrelsen håber, at fejlen kan være rettet fredag morgen.
CVR-nummer i erklæringerne
Flere har oplevet, at CVR-nummeret på revisionsvirksomheden i indberetningsløsningen er forkert. Der er desværre ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor denne fejl opstår. Alle, der oplever denne fejl, opfordres til at rapportere herom til Erhvervsstyrelsen på fasteomkostninger@erst.dk.