24. august 2021

Nyheder og pressemeddelelser Nyheder

Digitale kunderejser er bedre kunderejser

IT bringer Maersk tæt på kunderne, og det skaber værdi – masser af værdi. Den a-ha-oplevelse fik Maersk for 10 år siden efter rederibranchens konsolidering var et overstået kapitel. Nu bruges digitaliseringen intensivt til at skabe stabile lange partnerskaber med kunderne. På Revisorbranchens årsmøde den 21. september vil Anders Nørgaard fra Maersk give revisorerne i Danmark et indblik i værdien af øget digitalisering i Maersk.


Billede af Anders Lau

Anders Lau Pressechef
nyn@sfe.qx 4193 9147



'Traditionel logistik' er at tage kundernes gods til havnen, over havet, til den næste havn og videre til et lager for kundens kunder. Den ydelse er i dag standardisereret i en sådan grad, at der findes standardiserede verdensmarkedspriser. Moderne logistik er til gengæld noget helt andet ifølge Anders Nørgaard, Head of Strategic Planning i Maersk Communications, der besøger Revisorbranchens årsmøde den 21. september 2021:

”Moderne logistik handler om at komme tæt kundens egen værdiskabelse. Jo tættere på kundens værdiskabelse, jo mere sandsynlig bliver de lange relationer – og de relationer tilfører os enorm værdi.”

Ifølge Anders Nørgaard er det først for små 10 år siden, at Maersk får øjnene op for, hvad digitaliseringen kan gøre for forretningen. En af de helt centrale indsigter er, at digitale løsninger kan give en bedre kundeoplevelse, end når mennesker er involveret. Anders Nørgaard fremhæver selv produktet ’Captain Peter’ som eksempel:

”Captain Peter er en virtual assistent, som kan overvåge kundernes last i vores 380.000 kølecontainere. Kunderne får fx en besked fra ”Peter”, hvis fx lasten oplever forsinkelser eller temperatursvingninger. Det kan lyde banalt, men det kan have store konsekvenser for et supermarked at udsende en tilbudsavis om bananer eller kød fra Sydamerika en uge for sent eller for tidligt. Den slags fejl koster penge”

Afsluttet branchekonsolidering igangsatte Maersks digitale revolution

Men hvorfor lige nu, kunne man spørge? Svaret for Maersks vedkommende ligger i rederiernes konkurrencesituation ifølge Anders Nørgaard. Rederierne har i mange år haft svært at gøre sig unik i forhold til konkurrenterne. Det betød konkurrence på pris og effektivitet snarere end på kvalitet.

Efter købet af Hamburg Süd i 2017 konkluderede Maersk, at størrelsen nu var optimal. Og det frigav kræfter internt. Nu var det et andet sted, at konkurrencen om kunderne skulle vindes. Dette “andet sted” var bl.a. digitalisering. Et andet godt eksempel er ifølge Anders Nørgaard ’TradeLens’, der bygger på blockchain-teknologi:

”TradeLens er en åben og neutral platform, der tilbyder en digitalisering af tidligere tiders fysiske dokumenter. Traditionelt har op mod 20 procent af omkostningerne til fragt blevet brugt på stempler, underskrifter og alt muligt andet, som ikke har noget med selve transporten af varen at gøre.

De omkostninger vil en digitalisering fjerne, og her er TradeLens en af nøglerne til på langt sigt at skabe en mere rentabel containerindustri.”

Sidste kapitler af historien fås på revisorbranchens årsmøde

Anders Nørgaard er en af hovedtalerne på Revisorbranchens årsmøde, der i år afholdes den 21. september. Temaet er et stærkt erhvervsliv efter coronakrisen, og Anders Nørgaard har lovet at give hele historien til de fremmødte og dem, der følger med via streaming:

”Jeg glæder mig rigtig meget til at udbygge og underbygge mine pointer på revisorbranchens årsmøde. Digitalisering er en afgørende del af både nutiden og fremtiden for Maersk. Vi lærer hele tiden, og vi bliver hele tiden bedre.”

Læs mere om Revisorbranchens årsmødet den 21. september. Revisorbranchens årsmødet er åbent for tilmelding ikke bare for FSR - danske revisorers medlemmer men for alle revisorbranchens interessenter.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber