01. juni 2021

Ledere Ledere Revision og regnskabsvæsen

Den vigtige vekselvirkning mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv

I Danmark har vi stærke uddannelsestraditioner. Vi er hidtil lykkedes med at udvikle vores uddannelsessystem, så det kan producere skarpe, årvågne og nysgerrige kandidater, som forholder sig kritisk til tingene og stiller spørgsmål ved det bestående. Det er til gavn for virksomhederne og samfundet som helhed.


Af Lars Kronow, formand for FSR – danske revisorer, og forhenværende adm. direktør Charlotte Jepsen

I tider med omfattende digital transformation og med “fake news” og informationer i mange afskygninger er disse kompetencer afgørende vigtige. Tingene forandrer sig med voldsomt stigende hast – det smitter af på uddannelsesområdet. Derfor bør agilitet og relevans være nogle af nøgleordene for fremtidens uddannelser.

Et centralt redskab til at skabe agilitet og relevans i fremtidens akademiske uddannelser er partnerskaber mellem uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet. I disse dage ser et nyt strategisk partnerskab mellem CBS og revisorbranchen dagens lys. Kernen i partnerskabet er en donation til et professorat på CBS, som løber i fem år, og som finansieres af revisorbranchen.

Partnerskabet er etableret med en fælles vision om at sikre en attraktiv og fremtidsorienteret kandidatuddannelse inden for revisionsområdet. Derudover er det centralt at understøtte højt kvalificeret forskning, som er relevant og orienteret mod samfundets behov for pålidelig information om vores virksomheder, deres forretning og langsigtede bæredygtighed.

Set fra et samfundsperspektiv er det vigtigt, at der uddannes mange og fagligt højt kvalificerede revisorer til at varetage de mange og alsidige opgaver, revisorbranchen løfter – herunder nye og komplekse erklæringsopgaver inden for blandt andet klima, bæredygtighed, GDPR og cybersikkerhed. De klassiske teknisk-revisorfaglige discipliner skal fortsat være i fokus, men der er behov for at supplere med nye kompetencer. Det kan for eksempel være forstærkede analytiske kompetencer og teknologiforståelse, stærk metodik og dybere forståelse af revisionens samfundsmæssige betydning.

En sådan udvikling vil kunne understøttes af et strategisk samarbejde, hvor vi kan høste værdien af den vigtige vekselvirkning mellem CBS og revisorbranchen. Mange studerende på CBS arbejder allerede i branchen og har indsigt i de processer og metodikker, der arbejdes med i praksis.

Tillid og troværdighed er afgørende elementer i revisors virke. Forudsætningen for, at revisorbranchen vedbliver at være relevant, er evnen og viljen til konstant at udvikle og forny sig, så vi kan levere de løsninger, der skaber størst mulig tillid i en foranderlig og til tider usikker verden. Forskning i revision og andre erklæringsydelser og en stærk uddannelse er vigtige grundsten i den udvikling.

En del af perspektivet i professoratet er således at få videnskabsbaserede input til at sikre størst mulig fremadrettet værdi af revisors arbejde og bidrage til udviklingen af revision og andre erklæringsydelser. For eksempel ved at afdække, hvordan man kan opnå en kontinuerlig høj kvalitet gennem øget grad af digitalisering og anvendelse af ny teknologi.

Med et professorat bliver det også muligt at få indsigt i, hvordan revision og andre erklæringsydelser fremadrettet kan spille mere effektivt sammen med den offentlige myndighedskontrol. Så samarbejdet har et vigtigt samfundsmæssigt perspektiv – at understøtte et sundt og konkurrencedygtigt erhvervsliv og en effektiv offentlig sektor.

Vi håber, at et strategisk samarbejde af den karakter kan give ekstra energi til det faglige forskningsmiljø. Professoratet giver således mulighed for at skabe et endnu stærkere videnskabeligt miljø på CBS og gøre det attraktivt at være en del af det PhD-hold, der fremover skal drive forskningen og undervisningen i revision. Det er vigtigt at understrege, at donationen er givet til uafhængig forskning, så vi kommer i FSR – danske revisorer hverken til at diktere forskningstemaer og -resultater eller blande os i, hvordan forskningsstillingerne besættes.

Et partnerskab om forskning og undervisning i det regnskabs- og revisionsfaglige skal også bidrage til at tiltrække endnu flere højt kvalificerede kandidater til uddannelsen og dermed til revisorbranchen.

Konkurrencen om talenterne er hård, og vi håber, at professoratet kan skabe grundlaget for en forøget appetit hos de dygtigste på at rette deres blik mod de regnskabs- og revisionsfaglige uddannelser. Der vil blive mulighed for at inddrage de særligt ambitiøse studerende i de forskellige forskningsprojekter. En slags eliteprogram for dem, der ønsker at maksimere det faglige udbytte af deres uddannelse.

Som offentlighedens tillidsrepræsentant og med de mange og mangeartede erklæringer, revisorbranchen hvert år afgiver, er det afgørende, at der også fremover uddannes kandidater med et højt fagligt niveau. Kandidaterne skal have kompetencer, der er interessante og relevante for aftagerne på kort sigt, men også universelle kompetencer med høj og langsigtet samfundsrelevans og stor tilpasningsevne i forhold til fremtiden. Det vil professoratet kunne understøtte.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber