28. januar 2019
Underskud: Detail- og engros presset af onlineplatforme og udland
Hele 35,7 pct. af detail- og engrosvirksomhederne har underskud i det seneste regnskabsår. Det er en højere andel end det øvrige erhvervsliv, viser FSR-analyse af de nyeste årsregnskaber. International konkurrence og onlineplatforme er med til at presse branchen på bundlinjen.
Anders Lau
Pressechef
I flere år har andelen af detailvirksomheder med underskud nogenlunde fulgt erhvervslivets gennemsnit. Men siden 2013 har branchen haft svært ved at følge med, og andelen af detail- og engrosvirksomheder med et underskud er nu 2,9 pct.point højere end det generelle erhvervsliv. Samtidig er andelen af detail- og engrosvirksomheder med angrebet egenkapital markant højere end i det generelle erhvervsliv.
Selv om angrebet egenkapital og underskud ikke i sig selv behøver at være et akut tegn på, at virksomheden er ved at gå konkurs, er kombinationen af disse et tegn på en virksomhed i vanskeligheder. I januar 2019 har 21,6 procent af detail- og engrosvirksomheder både underskud og angrebet egenkapital. Det er 3,8 procentpoint højere end i det generelle erhvervsliv.
"Årsregnskaberne viser, at det er svært for en stor andel af virksomhederne i detail- og engrosbranchen at tjene penge på deres varer og ydelser. Modsat tidligere klarer detailhandlen sig dårligere end erhvervslivet generelt, og det er en ny udvikling," siger erhvervspolitisk direktør i FSR – danske revisor, Tom Vile Jensen, og uddyber:
"Detail- og engros er udsat for international konkurrence fra globale virksomheder og onlineplatforme. At forbrugerne i stigende grad e-handler, og at handlen ikke længere alene er geografisk forankret i Danmark er formentlig med til at udhule den hjemlige detailhandels bundlinje. Den omstilling koster i de her år, men danske virksomheder har ikke andre valg end selv at investere og tænke nyt i digitaliseringen."
Underskud: Årets resultat i det seneste regnskab er negativt |