07. december 2022

Ledere Ledere Revision og regnskabsvæsen

Behov for at synliggøre værdien af revisors ydelser

Værdien af revision har ofte været til debat i de seneste år. En debat, der kulminerede i maj 2022 da Folketinget vedtog en ændring af årsregnskabsloven, der betyder, at SMV'ere i udvalgte risikobrancher fremover skal have en revisorerklæring på regnskabet.


Billede af Lone Strøm

Lone Strøm Administrerende direktør
yf@sfe.qx 2262 8113



Af Lars Kronow, formand for FSR – danske revisorer, og Lone Strøm, administrerende direktør i FSR – danske revisorer.

Værdien af revision har ofte været til debat i de seneste år. En debat, der kulminerede i maj 2022 da Folketinget vedtog en ændring af årsregnskabsloven, der betyder, at SMV'ere i udvalgte risikobrancher fremover skal have en revisorerklæring på regnskabet. Heri ligger en bred politisk anerkendelse af, at revisors involvering er med til at sikre færre fejl i regnskaberne og mere korrekte skatteindberetninger. En anerkendelse der klart understreger revisorernes samfundsmæssig værdi.

I denne udgave af Revision og Regnskabsvæsen anskues revisorernes værdiskabelse ud fra en forskningsmæssig vinkel, når Thomas Riise Johansen og Morten Holm fra CBS præsenterer deres undersøgelse: “Revisors betydning i små virksomheder”. Undersøgelsen er baseret på en elektronisk spørgeskemaundersøgelse, hvor 1.973 ejere, direktører, regnskabschefer mfl. har bidraget med deres opfattelse af revisors betydning.

Undersøgelsen viser ikke overraskende, at revisor er SMV'ernes foretrukne rådgiver, og at revisors involvering har stor betydning for, at regnskabet overholder regler og formalia. Revisorernes betydning bliver fx vurderet til at være meget høj, når det drejer sig om at sikre korrekt bogføring, korrekt regnskabsopstilling og korrekt indberetning af moms og skat. Det er positivt, fordi debatten om revisorpligt for små virksomheder ofte fokuserer på, hvorvidt revisors erklæringer har betydning for korrekt moms og skatteafregning. Også når der spørges ind til om revisorerne finder besvigelser, vurderer kunderne, at revisorerne gør en stor forskel. Det til trods for at besvigelser ikke er det primære fokus i revisorernes arbejde.

Til gengæld oplever kunderne kun i begrænset omfang, at revisorerne korrigerer regnskabet eller kommer med forslag til forbedringer af virksomhedens forretningsgange og drift. Omkring en tredjedel af kunderne mener fx ikke, at revisor opdager fejlinformation. Det er overraskende al den stund, at Erhvervsstyrelsens evaluering af revisionspligten fra 2018 viste markant flere fejl i årsrapporter uden revisorerklæring. Resultatet betyder da heller ikke nødvendigvis, at revisorerne ikke finder fejl, men kan fx også skyldes, at de ikke kommunikere tydeligt nok, når de finder dem – tit retter man måske bare fejlene uden at informere om det. Det er en misforståelse, som der er behov for at rette opmærksomhed mod.

Også på andre områder er værdien af revisorernes arbejde uklar og undersøgelsen viser, at mange små virksomheder generelt har svært ved at forstå revisors arbejde og kende forskel på revisors forskellige erklæringer. Over halvdelen af kunderne i undersøgelsen ved for eksempel ikke hvilken type revisorerklæring virksomheden modtager, eller også svarer de forkert på spørgsmålet. Det er et problem, at kunderne ikke kender forskellen på de erklæringer, som de køber og herunder den værdi og sikkerhed, som revisor erklærer sig med. Det er særligt bekymrende, at mange af de kunder, som får en assistanceerklæring uden sikkerhed, faktisk tror, at de får en erklæring med sikkerhed. Her er der en vigtig kommunikationsopgave i at forklare kunderne forskellen.

Usikkerhed om værdien af og sikkerheden forbundet med revisors forskellige erklæringer er med til at øge forventningskløften mellem revisor og deres kunder og det omgivende samfund. En forklaring på problemet kan være, at en revisorerklæring er en standardtekst, som mange kunder ikke forholder sig aktivt til. Det er forståeligt, at der kan være problemer med kommunikationen, men der må altså ikke være tvivl om, hvad det er man får, når man køber revision i stedet for assistance.

Et andet bekymrende resultat i undersøgelsen er, at kunderne kun i begrænset omfang oplever, at en revisorerklæring er vigtig for at opnå finansiering i banken. Næsten halvdelen af respondenterne svarer således, at en revisorerklæring “slet ikke” er nødvendig for at opnå finansiering. Svaret strider imod gængs viden og opfattelse og kan skyldes forskellige forhold. Måske er kunderne ikke opmærksomme på den betydning, som revisorerklæringen har for bankens kreditvurdering og rentefastsættelse. Måske er banken ikke tydelig nok omkring deres politikker for udlån og variable rentevilkår? Årsagerne kan være mange, men én ting står tilbage. Branchen og revisorerne har en kontinuerlig opgave i at kommunikere værdien af revisors ydelser, herunder forskelle i kvalitet og sikkerhed til kunder, til regnskabsbrugere og til samfundet generelt.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber