04. juli 2023

Nyheder og pressemeddelelser Nyheder

Valg til Responsumudvalget – opstillingsfrist den 15. september 2023

Der er valg til Responsumudvalget på generalforsamlingen d. 26. september 2023 og i den anledning søger udvalget egnede kandidater. FSR – danske revisorer ønsker fuld transparens og lige mulighed for alle foreningens medlemmer for at deltage i udvalgsarbejdet. Derfor annonceres nu muligheden for at stille op til udvalget og deltage i det vigtige udvalgsarbejde.


Billede af Mette Conradsen

Mette Conradsen Koordinator
zpb@sfe.qx 4187 0875



Medlemmer af FSR – danske revisorer, som er godkendte revisorer, og som er interesserede i at stille op til valg til Responsumudvalget opfordres hermed til at melde sig som kandidat til udvalget.

Du kan læse om udvalgets arbejde nedenfor.

Kandidater til Responsumudvalget bedes fremsende CV og kontaktoplysninger til udvalgets sekretær, Mette Conradsen, mco@fsr.dk, senest d. 15. september 2023, sammen med:

  • en kort begrundelse for, hvorfor du gerne vil være medlem af Responsumudvalget,
  • en kort redegørelse for dine faglige forudsætninger for at blive valgt til Responsumudvalget, og
  • om du personligt har modtaget en sanktion af Revisornævnet inden for de seneste 3 år.

Du skal være opmærksom på, at det sidste punkt i reglen er diskvalificerende, men at konkrete sager vurderes enkeltvis, før der tages stilling.

____________________________________________________________________________________

Om Responsumudvalget

Responsumudvalget består af op til 12 medlemmer, som alle er godkendte revisorer med solid faglig fundering og praktisk kundeerfaring. Udvalget repræsenterer hele branchen og består således af medlemmer fra både store og mindre virksomheder, og registrerede og statsautoriserede revisorer fra hele landet. Man vælges for en 2-årig periode, og genvalg kan finde sted.

Responsumudvalget afgiver responsa på foreningens vegne i sager med spørgsmål om god revisorskik i bred forstand, dvs. god revisionsskik, god rådgivningsskik, god regnskabsskik og god revisoretik. Derudover afgiver Responsumudvalget vejledende udtalelser i spørgsmål om rimeligheden af honorarer faktureret af foreningens medlemmer.

Den typiske forespørger er revisors kunde eller dennes advokat, domstolene, offentlige myndigheder eller foreningens medlemmer. Private erhvervsdrivende forelægger især sager om honorar.

Udvalgets sagsbehandling dækker både mindre, enkle sager og store, komplekse sager, og de seneste års banksager i kølvandet på finanskrisen har også fundet vej til Responsumudvalget. Derfor er der ind imellem behov for at inddrage konsulenter med særlig branchespecifik viden, fx om finansiel revision.

Da der er tale om meget forskelligartede sager, er det af stor betydning, at hele medlemskredsen er repræsenteret i udvalget, da der er brug for erfaring fra alle typer revisionsvirksomheder og med alle typer kunder.

Som medlem af Responsumudvalget skal man være forberedt på at bruge ca. 200 timer på udvalgsarbejde om året. Udvalget behandler årligt ca. 75 sager og arbejdet i udvalget kvalificerer som obligatorisk efteruddannelse. Sagerne behandles på ca. 8-10 møder om året, hvoraf det ene er et to-dagens møde med overnatning. Møderne afholdes fortrinsvist fysisk, men online møder kan forekomme.

Udvalgets arbejde er delvist gebyrfinansieret, og det er besluttet, at der af den årlige gebyrindtægt kan udbetales en kompensation til de virksomheder, der stiller medlemmer til udvalget, i størrelsesorden kr. 20.000 – kr. 50.000 pr. medlem, således at de højeste beløb udbetales til de mindste revisionsvirksomheder.

Du kan læse meget mere om Responsumudvalget i udvalgets forretningsorden.

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber