08. december 2020
Betingelser og muligheder for kompensation: Grænselukninger
Bekendtgørelsen om midlertidig og målrettet kompensation for faste omkostninger er offentliggjort. Få et overblik over betingelserne og mulighederne for kompensation til virksomheder, der er ramt af grænselukninger.
Heidi Roger Martens
Chefkonsulent, cand.merc.aud.
Artiklen er oprindeligt skrevet af en anden medarbejder
Den midlertidige og målrettede kompensationsordning for faste omkostninger er åben for ansøgninger.
En virksomhed har mulighed for at søge om kompensation, hvis den er ramt af én eller flere af de seks restriktioner.
I denne artikel fokuserer vi på restriktionen "Grænselukninger".
De seks restriktioner i bekendtgørelse nr. 1604 af 12. november er: 1) Forbud mod at holde åbent, 2) Begrænset åbningstid, 3) Forbud mod forsamlinger på over 500 personer, 4) Forbud mod forsamlinger på over 50 virksomheder, 5) Grænselukninger og 6) Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Få overblikket her
En virksomhed kan få kompensation, hvis den er ramt af restriktionen om grænselukninger.
Virksomheden skal være negativt ramt på sin omsætning på baggrund af restriktionen.
Kompensation er betinget af enten omsætning fra udenlandske kunder / flyvninger, registreret hjemsted i en lufthavn, eller opgaver som er midlertidig nedlagt som følge af grænselukninger.
Ansøgningsfrist er den 1. februar 2021.
Artiklen er opdelt i følgende emner:
1) Restriktionen Grænselukninger
2) Krav om registrering hos CVR senest den 9. marts 2020
3) Krav om omsætningsnedgang på minimum 35 / minimum omkostninger på 4.000 kroner
4) Kompensationsperioden er 9. juli - 31. august 2020
5) Referenceperioden er 1. juli 2019 - 31. august 2019 med mulighed for undtagelser
6) Kompensationsberettigede omkostninger er faste omkostninger, virksomheden har anvendt og afholdt i Danmark
7) Kompensationssatser
8) Maksimalt 30/60/120 mio. kr. i kompensation
9) Begrænsning i udbytte og anden kapitalafgang
10) Negativt seneste resultat reducerer kompensationen
11) Krav om revisorerklæring
12) Ansøgningsfrist den 1. februar 2021
13) Efterkontrol - indsendelsesfrist den 31. maj 2021 (pt. 8. april 2021)
14) Bekendtgørelse og andre relevante links
1) Restriktionen Grænselukninger
Virksomheden skal være negativt ramt af restriktionen "Grænselukninger", jf. § 18
Virksomheder skal være direkte ramt af en eller flere af nedenstående:
1) Mere end 50 pct. af virksomhedens omsætning i perioden den 1. juli 2019 til den 31. august 2019 kom fra udenlandske kunder.
2) Før den 9. marts 2020 har en registreret hjemstedsadresse i en lufthavns terminaler og yder services i tilknytning til passagerer i lufthavnen, der er eller vil kunne være omfattet af nr. 1.
3) Mere end 50 pct. af deres omsætning i perioden den 1. juli 2019 til den 31. august 2019 kom fra flyvninger eller kontrakter direkte knyttet til opgaver, som er midlertidigt nedlagt som følge af grænselukningen eller Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Ifølge den politiske aftale af 28. august 2020 skal kravet om 50 pct. omsætning fra udenlandske kunder nedsættes til 35 pct, så det følger kravene om den generelle omsætningsnedgang. Nedsættelsen er endnu ikke implementeret, men det er ifølge Erhvervsstyrelsen fortsat et politisk ønske at kravet sættes ned, men det kræver en godkendelse hos EU i forhold til statsstøttereglerne, som endnu ikke er opnået.
2) Krav om registrering i CVR senest den 9. marts 2020
Virksomheden skal være registreret i CVR senest den 9. marts 2020 for at være berettiget til kompensation efter denne ordning, jf. § 2, nr. 1.
3) Krav om omsætningsnedgang på minimum 35 procent / minimum omkostninger på 4.000 kroner
Virksomheden skal have en forventet omsætningsnedgang på minimum 35 procent. Virksomheden skal minimum have kompensationsberettigede omkostninger på 4.000 kroner pr. måned i kompensationsperioden, jf. § 25, stk. 4.
4) Kompensationsperioden er 9. juli - 31. august 2020
Kompensationsperioden er perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020.
Ifølge den politiske aftale af 28. august 2020 skal kompensationsperioden forlænges til 31. oktober 2020. Forlængelsen er endnu ikke implementeret, men det er ifølge Erhvervsstyrelsen fortsat et politisk ønske at kompensationsperioden forlænges, men det kræver en godkendelse hos EU i forhold til statsstøttereglerne, som endnu ikke er opnået.
5) Referenceperioden er 1. juli 2019 - 31. august 2019 med mulighed for undtagelser
Referenceperioden er perioden fra og med den 1. juli 2019 til og med den 31. august 2019, jf. § 20, stk. 1.
For virksomheder, der ikke har haft omsætning i den omtalte referenceperioder, ændres disse, jf. § 20, stk. 2 og stk. 3.
Virksomheden kan ændre referenceperioden, hvis den ordinære referenceperiode ikke er retvisende. Der skal være helt særlige omstændigheder, før referenceperioden kan ændres, jf. § 20, stk. 4.
6) Kompensationsberettigede omkostninger er faste omkostninger, virksomheden har anvendt og afholdt i Danmark
De kompensationsberettigede omkostninger er faste omkostninger, der er dokumenterbare, relateret til virksomhedens aktiviteter, der er uafhængige af virksomhedens salg, produktion og distribution, og som virksomheden vil skulle afholde, selv om den ikke har omsætning i en periode, jf. § 2, nr. 3.
Der ydes kompensation for faste omkostninger, som virksomheden har anvendt og afholdt i Danmark. Omkostningen kan medtages, hvis den kan henføres til kompensationsperioden, uanset om den faktiske betaling for omkostningen falder i eller uden for kompensationsperioden, jf. § 24, stk 1.
7) Kompensationssatser
Virksomheder kompenseres med følgende procentsatser, jf. § 24, stk. 2:
Omsætningsnedgang, pct. | Kompensationssats, pct. |
90 - 100 fra og med / til og med | 80 |
85 - 90 fra og med / til og med | 75 |
80 - 85 fra og med / til og med | 70 |
75 - 80 fra og med / til og med | 65 |
70 - 75 fra og med / til og med | 60 |
65 - 70 fra og med / til og med | 55 |
60 - 65 fra og med / til og med | 50 |
55 - 60 fra og med / til og med | 45 |
50 - 55 fra og med / til og med | 40 |
45 - 50 fra og med / til og med | 35 |
40 - 45 fra og med / til og med | 30 |
35 - 40 fra og med / til og med | 25 |
8) Maksimalt 30/60/120 mio. kr. i kompensation
Virksomheder omfattet af grænselukninger kan maksimalt opnå kompensation, jf. denne ordningen, på, jf. § 25:
1) 30 mio. kroner for en kompensationsperiode på op til én måned
2) 60 mio. kroner for en kompensationsperiode fra den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020 eller fra den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020, eller
3) 120 mio. kroner for en kompensationsperiode fra den 9. juli 2020 til og med den 31. oktober 2020.
9) Begrænsning i udbytte og anden kapitalafgang
Virksomheder, der har fået mere end 60 mio. kroner i kompensation samlet set, må ikke udbetale udbytte eller foretage eksempelvis aktietilbagekøb i regnskabsår med balancedag i 2020 og 2021, jf. § 25, stk. 3.
10) Negativt seneste resultat reducerer kompensationen
Hvis virksomheden har et negativt seneste resultat, reduceres virksomhedens kompensation for faste omkostninger, jf. § 27, stk. 1.
Bemærk, at der i § 27, stk. 1 henvises til § 19 og ikke § 18.
FSR - danske revisorer har den 8. december 2020 mundtligt fået bekræftet af Erhvervsstyrelsen, at der ikke er korrekte paragrafhenvisninger i bekendtgørelsen.
1) Ved en kompensationsperiode på én måned, beregnes reduktionen som en tolvtedel af virksomhedens seneste resultat.
2) Ved en kompensationsperiode fra den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020 samt fra den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020, beregnes reduktionen som en sjettedel af virksomhedens seneste resultat.
3) Ved en kompensationsperiode fra den 9. juli 2020 til og med den 31. oktober 2020, beregnes reduktionen som en tredjedel af virksomhedens seneste resultat.
Hvis reduktionen er mere end 50 pct. af kompensationsbeløbet, kan Erhvervsstyrelsen efter en konkret vurdering af virksomhedens forventede negative resultat og variable omkostninger i kompensationsperioden, fastholde en udbetaling på 50 pct. af kompensationsbeløbet, jf. § 27, stk. 2.
Hvis virksomhedens seneste resultat er negativt som følge af ekstraordinære omstændigheder jf. bekendtgørelsen, vil virksomhedens kompensation for faste omkostninger ikke blive reduceret, jf. § 27, stk. 3.
11) Krav om revisorerklæring
Der er krav om revisorerklæring for at modtage kompensation fra denne ordning.
Virksomheder, der tidligere har ansøgt om kompensation for faste omkostninger, kan genanvende revisors erklæring, jf. § 32, stk. 4.
Det er ikke endeligt klarlagt, hvorledes genanvendelsen sker. Vi er i dialog med Erhvervsstyrelsen.
Der ydes godtgørelse på 80 procent af virksomhedens udgifter til revisorerklæring, jf. § 28, stk. 7.
12) Ansøgningsfrist er den 1. februar 2021
Ansøgningsfristen er den 1. februar 2021, jf. § 30, stk. 1.
13) Efterkontrol - indsendelsesfrist den 31. maj 2021 (pt. 8. april 2021)
Virksomhederne skal, jf. bekendtgørelsen, senest den 8. april 2021 indsende en opgørelse over den faktiske omsætning og de faktisk afholdte faste omkostninger, jf. § 35, stk. 1.
Erhvervsstyrelsen oplyser over for FSR - danske revisorer, at indsendelsesfristen bliver rykket til den 31. maj 2021. Læs vores nyhed herom.
Erhvervsstyrelsen kan regulere kompensationsbeløbet alt efter de indsendte oplysninger, jf. § 35, stk. 2 - stk. 5.
Erhvervsstyrelsen forventer at åbne indsendelsesmodulet i januar 2021. Læs vores nyhed herom.
14) Bekendtgørelse og andre relevante links
Du kan se bekendtgørelsen BEK nr. 1604 af 12. november 2020 "Bekendtgørelse om midlertidig og målrettet kompensation for faste omkostninger til virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID-19" på Retsinformations hjemmeside her
Du kan se Erhvervsstyrelsens vejledning dateret den 18. november 2020 her (link til pdf-fil downloadet fra virk.dk den 8. december 2020 kl. 10.27)