30. september 2020
Det er IKKE muligt at ansøge om kompensation pr. mail
Er det muligt at ansøge om kompensation for faste omkostninger via e-mail, hvis eksempelvis virksomheden mangler et NemID? Nej, siger Erhvervsstyrelsen.
Heidi Roger Martens
Chefkonsulent, cand.merc.aud.
Artiklen er oprindeligt skrevet af en anden medarbejder
Nogle virksomheder er kommet i klemme i forhold til ansøgning om kompensation for faste omkostninger, idet de ikke har noget gyldigt NemID.
Ifølge BEK nr 574 af 05/05/2020 Bekendtgørelse om kompensation for faste omkostninger til virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID-19 (med senere ændringer jf. BEK nr 834 af 10/06/2020, BEK nr 837 af 10/06/2020 og BEK nr 1181 af 30/07/2020) § 7 skal virksomhedernes ansøgning indsendes via virksomhedsguiden.dk. Dette kræver brug af NEM-id.
Ifølge Erhvervsstyrelsen er det ikke muligt at dispensere for dette krav, og har en virksomhed ikke NemID, er det ikke muligt at ansøge. Bekendtgørelsen giver ifølge Erhvervsstyrelsens jurister ingen mulighed for at ansøge eksempelvis pr. mail i stedet for at benytte ansøgningssystemet på virksomhedsguiden.dk.
Helt undtagelsesvis kan det overvejes at give dispensation til virksomheder, hvor ejeren er undtaget for brug af NemID, men det dækker ikke situationer hvor NemID eksempelvis er udløbet, aldrig blevet rekvireret eller destrueret.