26. august 2024
Efterårets politiske frontlinjer: Hvad betyder det for revisorbranchen?
Efter en usædvanligt rolig politisk sommer står vi nu over for en uge, hvor regeringen forventes at sætte ministerholdet på ny. Selvom det endnu er uvist, hvordan ministerkabalen falder ud, giver vi i denne måneds klumme et bud på, hvilke af efterårets politiske sager der ventes at have størst betydning for revisorbranchen.
Hvilke krav skal gælde for erklæringsafgivere på bæredygtighedsrapportering, som ikke er godkendte revisorer?
Folketinget vedtog i maj de lovændringer, der indarbejdede EU’s direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering i dansk lovgivning. Men erhvervsministeren vil i november fremsætte et supplerende lovforslag, som skal gøre det muligt også for andre end godkendte revisorer at erklære sig på virksomheders bæredygtighedsrapportering.
I revisorbranchen byder vi konkurrence velkommen. Men for at sikre erklæringernes kvalitet og troværdighed skal der være ensartede krav til alle erklæringsafgivere. Hvis tilliden til bæredygtighedserklæringerne skrider, vil det skade både danske virksomheder og hele den grønne omstilling. Derfor er det afgørende, at lovkravene til de alternative erklæringsudbydere kommer til at modsvare de krav, der allerede gælder for godkendte revisorer.
Vi fortsætter vores tætte dialog med myndighederne for at sikre, at der i de første år bliver større fokus på vejledning end på sanktioner – både over for rapporterende virksomheder og revisorer. Samtidig kræver vi, at lovgiverne og myndighederne giver klare retningslinjer for, hvad en revisorerklæring på bæredygtighedsrapportering kræver og indebærer.
Fører nabotjekket af certificeringsordningen til lempelser?
Antallet af revisorer og revisionsfirmaer, der er certificerede til at revidere finansielle virksomheder, har længe været kritisk lavt og er stadig faldende. Finanstilsynets certificeringsordning medvirker i høj grad til at begrænse antallet, og her i foreningen anser vi ordningen for at være unødigt restriktiv – og i øvrigt en dansk særregel. Sammen med Finans Danmark, F&P og Dansk Erhverv har vi nu opnået, at regeringen gennemfører et såkaldt nabotjek af ordningen.
Vi vil arbejde for, at resultaterne af nabotjekket fører til, at ordningen afskaffes eller lempes. Nabotjekket forventes gennemført i løbet af efteråret.
Hvad er et nabotjek?
Et nabotjek indebærer en gennemgang (eller et tjek) af nabolandes - eller andre sammenlignelige landes - reguleringer på det pågældende lovområde for at identificere eventuelle behov for justeringer eller mulige nyfortolkninger.
Hvordan uddannes fremtidens revisorer?
Til oktober venter vi også kandidatudvalgets endelige rapport, som kommer til at danne grundlaget for fremtidens kandidatlandskab. Det står allerede klart, at optaget af bachelorstuderende vil blive reduceret med 10 % allerede fra næste år som følge af en omfattende dimensionering af universiteternes uddannelser.
Vores mål er, at cand.merc.aud.'en bevarer sin nuværende længde og kvalitet, og at der tages hensyn til, at det er en uddannelse, som kan give autorisation efter endt uddannelse. Derfor er det særdeles uhensigtsmæssigt, hvis cand.merc.aud.’en forkortes eller udbydes i forskellige længder på tværs af landet. For stoffet, der skal tillæres, er kompleks, og den lovgivning, som revisorer rådgiver virksomheder om hver dag, er kun blevet mere omfattende de senere år. Med stigende og øget kompleksitet i den lovgivning, som revisor skal kunne, giver der derfor ingen mening at skrue på længden.
Derudover arbejder vi for, at cand.merc.aud.-uddannelsen skal være tilgængelig i hele landet, så der fortsat uddannes revisorer, som kan rådgive virksomheder i hele Danmark. Hvordan uddannelseslandskabet lander, venter vi at blive meget klogere på i slutningen af året.
Sker der ændringer i ordningen med revisorpligt for risikobrancher?
Siden sommeren 2022 har virksomheder i 11 udpegede risikobrancher haft revisorpligt, hvis de har en omsætning på mellem 5 og 8 millioner kroner. Formålet var en forventning om bedre regelefterlevelse af bogføringsrutiner og angivelsesfrister for skat og moms – uanset om fejlene var bevidste eller opstod på grund af manglende kendskab til reglerne. Det er hensigten, at risikovurderingen af brancher revurderes hvert andet år i takt med, at Skattestyrelsen får ny viden om regelefterlevelsen.
Undersøgelser har vist, at virksomheder uden en revisor tilknyttet har større risiko for at begå fejl end de, der har en revisor. Det er nu to år siden, at loven er trådt i kraft, og ifølge den politiske aftale, der lå til grund, skal partierne nu mødes og drøfte udviklingen på området og revidere aftalen. Her i foreningen ser vi frem til at få en status på, om flere virksomheder har opnået bedre regelefterlevelse med en revisor tilknyttet, som det var forventet.
Som din brancheforening holder vi dig løbende opdateret på politiske initiativer og lovgivning, der påvirker dit virke som revisor. Det gør vi blandt andet her på fsr.dk og på vores øvrige platforme såsom her i INDBLIK i den politiske klumme.